Constantin Virgil Gheorghiu
Türkcəyə çevirən: Güntay Gəncalp
Me´racın elmi izahı nədir?
Me´rac haqqında öz nəzəriyyəmi anlatmadan öncə müsəlmanların
bu haqdakı görüşlərini özət olaraq açıqlamalıyam: Müsəlman təzkirə yazarlarının
rəvayətinə görə, Me´rac haqqında əsas fikir bildirən tarixçilər bunlardır:
İbni-Hişam, Buxarı, Həmidullah, Suheyli, Təbəri, Kətani və Əsəd Beg. Bu
tarixçilər yazırlar ki, Me´rac ərəb qəməri ilinin yeddinci ayında, yəni rəcəb
ayında gerçəkləşmişdir. Bu ayın 27-də Muhəmməd göyə getmişdir. Bu rəvayətə görə,
Me´rac səfərinin iki mərhələsi olmuşdur: Me´racın birinci mərhələsində Muhəmməd
Məkkədən Beytülmüqəddəsə səfər etmişdir. İkinci mərhələdə Beytülmüqəddəsdən göyə
yüksəlmişdir. Muhəmməd “o gecə yatmışdım. Qəbilədən dışlanmamla ilgili hələ qərar
çıxarmamışdılar. Birdən evin tavanı dəlinərək oradan Cəbrail içəri girdi. Cəbrail
köksümü dələrək içimi zəmzəm suyu ilə yudu. Sonra hikmətlə dolu olan böyük bir
bardaq gətirdi. Bardağın içində olanı köksümə yerləşdirərək sinəmin dəliyini
qapadı. Sonra əlimdən tutaraq məni bürraqa (qanadlı ata) mindirdi.”
Muhəmmədin o gecə mindiyi mərkəb atla qatır arasında
bir şey imiş. Bürraq adlanan bu canlı heyvan qadın görünümündə imiş. İldırım
sürəti ilə hərəkət edirmiş. Muhəmməd bürraqa mindiyində uyqu ilə oyanıqlıq
arasında bir halda imiş. Muhəmməd yolçuluğa başladıqdan sonra ilk olaraq Həbron
şəhərində duraxsamış. Çünkü Hz. İbrahimin məzarı bu şəhərdədir. İbrahimin qəbri
üzərində dua etdikdən sonra yolçuluğa davam etmiş. Sonra Hz. İsanın doğduğu Beytülləhm
şəhrində duraxsayaraq orada da dua oxumuşdur. Daha sonra Beytülmüqəddəsə yola
düşərək Ələqsa məscidinə daxil olmuş. Burada Me´rac səfərinin birinci
hissəsi sayılan torpaqdaki bölümü sona ərmişdir. Me´rac səfərinin ikinci göyə
yüksəlmə olan bölümü Beytülmüqəddəsdəki Ələqsadan başlamışdır. Beytülmüqəddəsdən
göyə doğru səfərə başlamadan öncə “qübbətülsəxrə”də, yəni günbəd şəklində olan
qayada ayaq izini buraxmışdır.* Muhəmməd
bürraqa minərək göyə doğru hərəkət etməyə başladı. Yer kürəsinə ən yaxın göy
olan ay göyünə daxil oldu. Birinci göydə mələkləri gördü. Bu mələklər göyə
kimin getdiyini bilmələri üçün yoxlama aparırdılar. Burada Hz. Adəmlə buluşdu.
Adəmin yer kürəsindən yenicə gəlmiş iki dəstə adamlar arasında bulunduğunu gözləmlədi.
Bir qisim sağda, digər qisim solda idi. Adəmin sağında olanlar cənnətə, solunda
duranlar cəhənnəmə getməli idilər. Adəm sağdakılara baxdığında gülür,
soldakılara baxdığında ağlayırdı. Çünkü Adəm bütün bəşərin atası olduğundan
sağdakı evladlarının sevincinə gülür, soldakı evladlarının dərdinə ağlayırdı.
Muhəmməd birinci göydən ikinci göyə girdi və orada İsa ilə Yuhənnanı gördü.
Üçüncü göyə yüksəlişində Hz. Yusiflə qarşılaşdı. Dördüncü göydə Hz. İdrisi,
beşinci göydə Hz. Harunu, altıncı göydə Hz. Musanı və ən yüksək göy olan
yeddinci göydə Hz. İbrahimi gördü. İbrahim yeddinci göydə mələklərin evi olduğu
bilinən bir evin divarına yaslanmışdı. İbrahimin yaslandığı evin planı ilə Kəbənin
yapım planının bənzər olduğu bəlli oldu. Yeddinci göydən sonra Kəbənin ətrafına
bənzəyən bölgə başladı. Burada sidrətülmüntəha var idi. Sidrətülmüntəha bir
ağcdır və bu ağacdan o yana məchulatdan ibarətdir. Bu ağacdan o yananın necə
olduğu haqda bilgi yoxdur. Burada Peyğəmbər tanrıya o qədər yaxınlaşdı ki,
Tanrının qələminin səsini duymaqda idi. Tanrının insanların haqq-hesabı ilə məşğul
olduğunu hiss edirdi. Tanrının qələminin səsini duysa da, Onu görmürdü, çünkü
kimsə peyğəmbər olsa bilə, Tanrını görə bilməz. Tanrının səsini Cəbrail
dolayısıyla eşidirdi. Çünkü heç bir qulaq, peyğəmbər qulağı olsa da, Tanrının səsini dirək eşidə bilməz. Orada
Tanrı Muhəmmədlə Cəbrail vasitəsiylə qonuşaraq “Qəbilən tərəfindən dışlandığını
bilirəm. Lakin səbirli olman gərəkir. Səndən öncəki peyğəmbərlər də çox acı çəkmişdir.
Onlardan bəziləri işkəncə altında öldülər” dedi. Daha sonra Tanrı Muhəmmədin gələcək
planları haqda danışdı. Ona “Musa öz tərəfdarlarını toplayıb Misirdən mühacirət
etdiyi kimi, sən də yandaşlarını, sənə inananları toplayaraq Məkkədən Mədinəyə
hicrət et! Şübhəsiz ki, bu işin iradə və istiqamətə ehtiyacı vardır. İradə və
istiqamətini gücləndirmək üçün səni öz yanımıza, göyə gətirdik” söylədi.
Muhəmməd göydən, Tanrı qatından yerə döndüyündə özü ilə
on iki Tanrı fərmanı gətirdi. Bundan öncə Musa peyğəmbər Tanrı qatından on fərman
gətirmişdi. Muhəmməd bu on iki əmri müsəlmanlara duyurmaqla görəvli idi. Muhəmmədin
gətirdiyi on iki əmr bunlar idi:
1- Müsəlmanlar bir olan Tanrı
dışında kimsəyə və heç bir şeyə tapınmamalıdırlar.
2- Müsəlmanlar ata-analarını sevməlidirlər.
3- Müsəlmanlar əqrəbalarına sayqı ilə
davranmalıdırlar.
4- Yolda qalan çarəsiz yolçulara
yardım etməlidirlər.
5- İsraf etməməlidirlər.
6- Kəramətsiz olmamalı, mərhəmətli
olmalıdırlar.
7- Zina etməməlidirlər.
8- Kimsəni öldürməməlidirlər.
9- Başqalarının, özəlliklə öksüzlərin
malına göz dikməməlidirlər.
10-Əhdə sadiq olmalı və hiylə etməməlidirlər.
11-Ağıl dışı işlərlə
uğraşmamalıdırlar.
12-Kibirli olmamalıdırlar.
Muhəmməd Me´rac olayından sonra göydə gördüyü adamları
da müsəlmanlara anlatdı. Bu arada bir hadisəni burada söyləmək yerində olar.
“İlahi komediya” kitabının yazarı Dantə də öz əsərində şəxslərin başına gələnləri
anladarkən Muhəmmədin Me´rac səfəri metodundan yararlanmışdır. Me´rac səfəri
sırasında Muhəmməd bəşər tarixindəki seçkin insanları göydə görərkən onları
tanıya bildi. O, göydə qələm və qılıc sahibi olanları gördü. Muhəmməd özündən
öncə dünyaya gəlib getmiş bütün peyğəmbərləri və elm sahiblərini bu səfərdə
gördü. Bəzi təzkirə yazarları yazırlar ki, Muhəmməd göyün yeddinci qatına yüksəlib
sidrətilmüntəhaya ulaşaraq orada Tanrı ilə danışıb geri döndükdən sonra evinə
döndü. Evinə geri dönərkən evdən çıxdığı zaman açdığı qapı cəftəsi və ya zənciri
hələ hərəkət edirdi.
Bu mövzunun günümüzdə yayqın olan Einstein´in nisbiyyət
nəzəriyyəsi ilə açıqlananması mümkündür. Bu nəzəriyyədə zikr edilir ki, Bir
kişi hərəkətsiz və digəri hərəkətdə isə, onlar üçün zaman eyni ölçüdə görünməz.
Muhəmmədin Me´rac məsələsində şaşırdıcı görünən zaman qonusu deyildir.
Şaşırdıcı olan budur ki, Muhəmməd ətdən və sümükdən olan cismi varlığıylamı göyə
getdi? İslam alimləri Me´rac məsələsində iki nəzəriyyə ortaya qoymuşlar. Bəzilərinə
görə, Peyğmbər maddi cismi ilə Me´raca getmişdir. İkinci qrupa görə, Muhəmməd
cismən deyil, ruhən Me´raca getmişdir. Lakin heç bir müsəlman alim Muhəmmədin
yuxuda ikən Me´raca yüksəlib, röyada sidrətilmüntəhaya vardığını yazmamışdır.
Onun cismi Me´racına inananlar iddia edirlər ki, O, peyğəmbər olduğu üçün buna
qadir olmuşdur. İkinci dəstə hesab edir ki, Muhəmməd cismən göyə getməmiş və
cismən göyə getməyə heç ehtiyac da yoxdur. Bunlara görə, Peyğəmbərin ruhu göylərə
yüksəldilmişdir. Bu dəstəyə görə, biz özümüz də peyğəmbər olmadan yuxuda bizdən
minlərcə, on minlərcə kilometr uzaqda olan yerlərə gedə bilirik. Ya da yuxuda
bir çox adamlarla buluşa bilirik. Biz sadəcə yaşantıda başımıza gələn olaylar
üzərinə röya görmürük. Bizdən yüz və ya min illər öncə ölmüş insanları da
yuxularımızda görə bilirik. Ayrıca, röya sürəsincə görüdüyümüz adamların öldüklərini
də bilirik. Yəni yuxu görə-görə yuxuda rastlandığımız adamların həyatda
olmadıqlarını, öldüklərini də bilirik. Röyada ölülərlə danışmağı hər kəs öz
yuxu həyatında təcrübə etmişdir. Hətta ölmüş adamları yuxuda incitməmək üçün
onlara “sən ölmüşsən” söyləmərik. Yuxu gördüyümüzdə cismimiz hərəkət etməz.
Ancaq bir çox yuxularda cismimiz yataqda ikən göylərdə uça da bilirik. Əski
bilgələrə görə, bu durumda ruh bədəndən ayrılaraq uzayda sərbəst hərəkət edir.
Uzaq ölkələrin, planetlərin seyrinə dalır və bizdən yüzillər öncə ölmüş
insanlarla qarşılaşır. Röyalarda qarşılaşdığımız adamların maraqlı özəllikləri
olur və şaşırdıcı olan da budur. Çünkü bəzən bizdən yüzillər öncə başqa ölkələrdə
yaşamış, dillərini bilmədiyimiz, onların da bizim dilimizi bilməyən adamlarla
qarşılaşaraq qonuşa bilirik. İlginc olan da budur ki, dil bilməmək röyada
qonuşmaya mane olmur. Onlar bizim, biz də onların dilini anlaya bilirik. Bu
durumda ruh bədənimizdən ayrılmır. Yuxu halında bədənimizdə və ya günümüzdəki
modern ifadələrlə söylərsək, sinirlərimiz və beyin hücrələrimizdə öylə bir
keyfiyyət oluşur ki, gözlərimizin önündəki pərdələr çəkilərək uzaq məsafələr
yaxınlaşır. Bu durumda biz özümüzü hər kəsi tanıyan və hər kəslə qonuşa bilən şəxs
kimi görürük. Uyanıq halımızda kiçik bir arxın üzərindən atıla bilməzkən,
yuxuda yüksək dağların zirvəsində uçur, dərələrdən atlayırıq. Bütün bu işlər,
sanki uyaq halımızda yolun bir tərəfindən digər tərəfinə keçdiyimiz qədər bizə
təbii görünür. Yuxu boyunca cismimiz öz evimizdə uyumaqdaykən, ruhumuz planetlər
arası məsafələr qədər uzaqlarda ola bilir. Yuxuda yabancı dilləri də anlayıb o
dillərdə danışa bilirik. Yuxuda yabancı bir ölkəyə girdiyimizdə o ölkənin
yolları, küçələri sanki öz şəhərimizdəymişik kimi, bizə tanış gəlir. Röyada öylə
dostlarımız və düşmənlərimiz olur ki, gerçək həyatda onların heç birini
tanımırıq. Ancaq yatdığımızda sirli yuxu dünyasında onlar gözə görünürlər. Bəziləri
bizə dostca davranır, bəziləri də o qədər qorxuncdurlar ki, onları gördüyümüzdə
qorxudan bağıraraq yuxudan oyanırıq. Yuxu dünyasında biz yanar dağların içinə də
girib və yanmadan sağ-salam yanar dağın içindən geri dönə bilirik. Röyada
sıfırın altındakı hava soyuqluğunu da donmadan təcrübə edə bilirik. Röyada
zamanın başqa ölçüsü ortaya çıxar. Yuxudakı olayları biz həyatdakı saat ölçüləri
ilə ölçə bilmərik. Çoxları bəzən yuxuda özünü yabancı ölkədə görüb o ölkədə illər,
hətta on illər boyunca yaşayaraq bir sürü olaylarla qarşılaşa bilir. Röyadakı
bütün bu sürəc isə sadəcə bir dəqiqə içində gerçəkləşə bilir.
Bütün bunlar hər kəsin həyatında oluşmuş hadisələrdir
və bunu isbat etmək üçün çox da araşdırmaya gərək yoxdur. Hər kəs röya təcrübələrinə
dayanaraq yuxuda məsafələrin ortadan qaldırıldığını bilməkdədir. Rüyada insan
bir anın içində hər yerdə ola bilir. Hər şeyi görür, duyur və yabancı dilləri
anlayıb danışa da bilir. İnsan röyada öylə musiqi melodiləri duya bilər ki,
onun bənzərini gerçək həyatda duya bilməz. Bəzi bəstəkarlar bəstələrini yuxuda
görüb, oyandıqlarında onun notunu yazmışlar. Röya dünyasında keçmiş, gələcək və
indiki zaman birləşərək bir tək məna ifadə edir. Bəzən min və ya iki-üç min illər
öncəyə gedə bilirik. Bəzən də min, ya da iki-üç min illər sonrakı gələcəyə səfər
edə bilirik. Min illər öncə dünyada olmuş, ya da min illər sonra dünyaya gələcək
olan insanlarla ilişki qurub danışa bilirik. Bəzi bilim adamları uyanıq həyatda
çözə bilmədikləri sorunları yuxuda çözə bilmişlər. Sanki uyanıq durumumuzda
beynimizi sıxan və onurqamızın içindəki damarda saxlanan istedadların üzə
çıxmasını əngəlləyən sorunlar yuxuda ortadan qaldırılmış olur. Bütün bu verilərdən
yola çıxaraq böylə bir iddiada bulunmaq olmazmı ki, bizim röyada gördüyümüz
dünyaya Muhəmməd kimi bir peyğəmbər öz ruhunu oyanıq halında göndərə bilmişdir?
Yuxu halında bizim sinir və beyin sistemimizdə ortaya çıxan olqu Peyğəmbərin oyanıqkən
sinir və beyin sistemində ortaya çıxmış ola bilməzmi? Böyləcə bizim yuxuda
seyirnə vardığımız o dünyaya Peyğəmbər cismən göyə yüksəlmədən oyanıq halında
fikrən və xəyalən getmiş ola bilmizmi? Çünkü yuxu halında ya ruh bədəndən
ayrılaraq başqa dünyaya gedir (əskilər bu şəkildə inanardılar), ya da beyin
hücrələrində və sinir sistemimizdə öylə durumlar ortaya çıxır ki, bizi zaman və
məkan darlığından azad edir. Böyləcə biz kəndimizi əzəli və əbədi olaraq
görürük. Varlığın* bütün var olanlarında
özümüzü ortaq görürük. Bəzən də cansızların və bitkilərin səsini duyub nə söylədiklərini
anlaya bilirik. Bu olqular Hz. Muhəmmədin hücrə və sinir sistemində oyanıq
halında ortaya çıxmışsa, Onun Me´racı ussal (rasional) açıdan məqbul görünər.
Böyləcə onun səfərinin çox hızlı olduğunu da qəbul etmək olar ki, geri
döndüyündə hələ də qapının cəftəsi və ya zənciri hərəkət halında imiş. Me´rac
haqqında söylənənlərin rəvayət deyil, masal (əfsanə) olduğunu da düşünmək
mümkündür. Bu yolla Me´rac zamanı Muhəmmədin səfərinin sürətini dinləyiciyə
çatdırmaq istəmiş ola bilərlər. Lakin bəzi müsəlman təzkirə yazarları Muhəmmədin
ruhən deyil, cismən göyə gedib döndüyünü yazmaqdadırlar. Bu təzkirəçilərin rəvayətləri
incələnərsə, fiziki olaraq iki mövzu ortaya çıxar. Birinci məsələ səfərin sürəti
və ikinci məsələ də böylə bir soru ki, cismin işıq sürəti ilə hərəkət etməsi
necə mümkün ola bilər? Rəvayətlərdən anlaşıldığı üzrə Muhəmmədin Me´rac zamanı
səfərinin sürəti işıq sürətindən də artıq imiş. Səfərin sürəti cazibə gücü
dalğalarının təsiri sürətində imiş. Çünkü Muhəmməd bir neçə anın içində sonsuz
göylərin bir yerinə getmiş. Rəvayətdə anladılana görə, Muhəmmədin getdiyi yerdə
yerləşən ulduzların işığı milyon və ya milyarlar ildən sonra yerə çatır. İşıq
sürətindən artıq bir sürətlə hərəkət etmək necə mümkün ola bilər? Maddə bu qədər
sürətin qarşısında paramparça olmazmı? Kainatın varlığının çox geniş olduğunu
bilirik. Einstein´in varsayımına (hipotezinə) görə, kainatın diaqonalı üç milyar işıq ilidir. Yəni bir saniyədə üç yüz min
kilometr məsafə yol gedə bilən işıq parçası kainatın bir tərəfindən digər tərəfinə
doğru hərəkət edərsə, üç milyar ildən sonra digər tərəfə çatar. Ani olan,
yalnız bir sürət var ki, bir ləhzənin içində kainatın bir tərəfindən digər tərəfini
etkiləyər. O da cazibə gücü dalğalarının etkisidir. Bir saniyə içində on
milyonlarca günəşi olan bir kəhkəşan (qalaktika) dünyasının sonunda ayrışma
ortaya çıxaraq dalğalara dönüşərsə, dünyanın yerçəkimi o anın içində kainatın dəngəli
olacağı biçimdə təpki göstərər. Böylə olmasaydı, hansısa kəhkəşanda ortaya
çıxan ayrışma və dəyişimin dalğaya dönüşməsinə təpki o anın içində gerçəkləşməsydi,
günəş kəhkəşanı yox olardı. Newtonun Kopernikdən etkilənərək kəşf etdiyi cazibə
qüvvəsinin etkisi bütün kainatda dərhaldır, bir anın içindədir. Bu durum bütün
kainatda eyni saniyənin içində gerçəkləşir. Cazibə gücünə təpki də anidir,
eşzamanldır.
İslamçı təzkirə yazarlarına görə, Muhəmmədin
kainatdakı səfərinin sürəti işıq sürətindən artıq olmuşdur. Muhəmmədin oyanıq
halında kainatda öz ruhu ilə gəzdiyini qəbul edərsək, fiziksəl dartışma ortaya
çıxmaz. Lakin cismi varlığı ilə göyə yüksəldiyini savunacaq olursaq, böylə bir
soru ortaya çıxacaq: Cism işığın bir saniyədə getdiyi üç yüz min kilometr sürətə
dözə bilər, bu qədər sürəti təhəmmül edə bilərmi? Fizik elmi maddənin bir saniyədə
bu qədər sürətlə hərəkət edə biləcəyini qəbul etməz. Maddə özü işığa dönüşəcəyi
durumda bu hızla hərəkət edə bilər. İşıq da bir saniyədə üç yüz min kilometrdən
artıq hərəkət edə bilməz. Bəzi müsəlman təzkirə yazarları Hz. Muhəmmədin cismən
göyə yüksələrək, işığın sürətindən daha artıq bir sürətlə səfər etdiyini
savunmaqdadırlar. Onlara görə, Muhəmməd səfər sürətini kainatın cazibə gücü
dalğalarının təpkisinə görə gerçəkləşdirmişdir, yəni işıqdan da daha artıq bir
sürətlə hərəkət etmişdir. Fizik elmi bu savı (iddianı) qəbul etmir. Bu, sadəcə
etiqadi bir məsələdir və elmi məqbuliyyəti yoxdur. Mən də müsəlmanların
inancına sayqı göstərərək elmi dayanağı olmasa da, onların bu məzhəbi savlarını
qəbul edirəm. Biz xristianların da məzhəbi inancımızda fizik və biologiya elmi
ilə uyğun olmayan savlarımız vardır. Ancaq bu elmi hökm deyil, məzhəbi hökm
olaraq qəbul edilməkdədir.
*
Daşın üzərində ayaq izi necə qala bilər? Hz. Muhəmməd həyatı boyunca bir çox
daşlara, qayalara ayaq basmışdı. O zaman oralarda da ayaq izi qalmalıydı.
İslamiyyətin bu kimi ağıl dışı əfsanələrə ehtiyacı yoxdur. Yazarın da ifadə
etdiyi kimi bunların hamısı rəvayət və əfsanədir. Çünkü Hz. Muhəmməd o qədər
yol gedir, ayağının izi yumşaq yerlərdə qalmır, ancaq sərt bir daşda qalır.
Bunlar ağıla, məntiqə tərs görünür, çünkü rəvayət və əfsanədir. Tarixi
doğrulara dayanmamaqdadır, etiqadi bir məslədir. İnanan üçün doğru, inanmayan
üçün əfsanədir. Hz. Muhəmmədin merac səfərini irfan əhli ruhi yüksəliş olaraq
görər. Çünkü “yer” və “göy” dilsəl bir mövzudur. Gerçəkdə böylə məkanlar
yoxdur. İnsan aya getdiyində bu kərə yer özü göydə görünür. Aydan yerə doğru hərəkət
edən göyə tərəf hərəkət etmiş olur. Gerçəkdə məkan yoxdur. Məkan dilsəl
mövzudur. Hər şey uzaydadır, göydədir. Allah da insana şah damarından daha
yaxındır. Bu üzdən də hansısa planetdən yer kürəsinə doğru hərəkəti düşünərsək,
o hərəkətin başlanqıc nöqtəsi yer və üzərində yaşadığımız yer isə göydə mövcud
olan bir planetdir. O zaman göy deyə bir şey yox və uzay var. Hər şey də uzay
boşluğundadır. Hüseyn Cabvid “Şeyx Sənan” əsərində mercac məsələsini bu şəkildə
yorumlar:
“Bir bəşərdir” diyordu peyğəmbər,
Heç görülmüşmü çıxsın ərşə
bəşər?”- G. G.
* Martin
Heidggerin fəlsəfəsində “Varlıq” qavramı ilə “var olanlar” fərqli anlamlardır.
Varlıq bütündür, əzəli və əbədidir. Var olanlar isə varlğın təzahürüdür. Var
olanlar “ontik”, varlıq “ontolojik” qavramlarla nitələnmişdir. Tərcümədə bu qavramların uyğun olduğunu
düşündüm- G.G.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder