Əməvilərin devrilişi
Abbasilərin iqtidara gəlişi
Böyləcə Əməvilərdəki
iqtidar iradəsi gün keçdikçə azalmaqda idi. iqtidar savaşları imperatorluğun
Xorasan kimi ucqar bucaqlarında böyük üsyan üçün yeni imkanlar hazırlamaqda
idi. Mərkəzdə Yəmanilərlə Muzrilər arasındakı iqtidar savaşı yeni mərhələlərinə
girmiş və artıq aralarında barış və birlik sağlanması mümkünsüz olmuşdu. Altı ay
xəlifə olduqdan sonra Yəzid ibni Vəlid öldü. Muzrilər yenə də Yəmaniləri aşağılayaraq
xilafətə öz adamları sayılan Mərvan ibni Məhəmmədi gətirdilər. Bu hərcümərc
dövləti zəiflətməkdə idi. Özəlliklə Xorasanda Əməvilərə qarşı fəaliyət göstərən
Abbasilər üçün yeni imkanlar ortaya çıxırdı. Əməvi imperatorluğu mərkəzdəki
iqtidar savaşı üzündən müxalif səsləri susduracaq gücünü itirmişdi. İmperatorluğunun
müxtəlif yerlərində üsyanlar baş qaldırmışdı. Susdurula bilməyən üsyanlar başqa
üsyançıları da həvəsləndirirdi. Əməvilərin devrilişi və tarixdən silinməsi gün
keçdikçə yaxınlaşmaqda idi.
Əməvi dövləti bir çox
qövmü içinə alan böyük imperatorluq idi. Ancaq dövlət qan bağı ilə bir-birinə
bağlı sosial bir sinfin (ərəblərin) meydana gətirdiyi hakimiyət əsasında idi. Məvali,
dövlət işlərinə nüfuz edə bilmədiyi kimi, iqtisadi baxımdan da vergilərin
ağırlığı səbəbi ilə kötü durumda idilər və əməvilərə qarşı kin bəsləyirdilər. Əməvilərə
qarşı fəaliyət məvali kütləsinin daha çox olduğu Xorasanda gücləndi. Bu
durumdan istifadə edən Abbasi ailəsi, fəaliyətlərini Xorasanda artırdı. Gizlincə
təşkilat qurub üsyan hazırlığına başladılar. Üsyanın fikri hazırlıqlarını
Abbasilər və təşkilatçılıq fəaliyətini də məvalilər sürdürməkdə idilər. Üsyanın
öndəri olan Əbumüslim Xorasani özü də bir məvali idi.[1]
İmperatorluğun ən ucqar bölgəsi olan Xorasan
böyük üsyan üçün hər baxımdan hazır durumda idi. Əməvilər zəiflədikcə Abbasilərin
Xorasandakı təbliğatı daha da güclənirdi. Digər tərəfdən Sasani qalıqları da
Xorasanda bütünləşmişdilər. Əbumüslim Xorasani təbliğatına başladığı zaman
çoxlu tərəfdar buldu. Əməvilərin zəifləməsi Ərəblərə qarşı üsyan duyqusunu gücləndirmişdi.
Əməvilər tərəfindən aşağılanan Sasani qalıqları ilə yeni dövlət qurma xəyalında
olan Abbasilər birləşmişdilər. Əməvilərin Xorasan valisi yazdığı bir məktubla
Xorasandakı təhlükə ilə bağlı mərkəzi uyarsa da, mərkəz özünü toparlaya bilmədi
və böyük üsyan Əbumüslim Xorasaninin başçılığı və Abbasilərin planlamaları ilə
ortaya çıxdı.[2]
Qara bayraqlılar
Əbumüslim Xorasaninin
bayrağı qara rəngdə idi. Əməvilərin irqçiliyi məvalilərin səbrini daşırmışdı. Əməvi
mərkəzindəki iqtidar savaşları da qiyama həvəslənənlərin sayını artırmışdı. Bu
durumu görən Abbas oğulları Xorasanda Əməvilərə qarşı birikən nifrət
duyqusundan yararlanaraq üsyançıları Əməviləri devirməyə təhrik etdilər.[3]
Deyirlər Abbas oğullarından İbrahim, Əbumüslimi Xorasana təbliğat üçün göndərdiyində
ona dedi ki, ərəbcə danışan kimi görsəniz öldürün və Muzri ərəblərdən kimsə
diri qalmasın.[4]
Əbumüslimin məzhəbi kimliyi tam olaraq bəlli olmasa da, o dönəmi incələyən bir
çox araşdırmaçılar onun Əli soyuna meylli olduğunu yazmaqdadırlar. Ancaq onun bəzi
tətbiqatı bu görüşü rədd etməkdədir. Çünkü şiə olduğu söylənən Əbusəlmənin
öldürülməsinə razılıq vermişdi. Bu da onun şiə təmayüllü olduğu təsəvvürü zəiflətməkdədir.
Əcəba, Əbumüslim Sasani inanclımı idi? Bu haqda düşünməyə dəyər. Onun soyu
haqqında fərqli görüşlər var. Onu Kürd, Ərəb və Pers olaraq bilənlər də var.
Əbümüslimin adını Behzad və atasının adını Vəndidad Hörmüz olaraq yazmışlar. O
zaman Xorasanda İslamlaşma sürəci tam olaraq bitmədiyindən və müsəlman olmayan
topluluqlar da bulunduğundan onun müsəlman olmadığı da təsəvvürllər
arasındadır. Əbumüslim öldürüldükdən sonra onun intiqamını almaq üçün savaşa
davam edən İshaq Türkün Türk olması səbəbi ilə onu Türk bilənlər də var. Çünkü
Davamçısı Türk olmuşdur. Səfəvillər zamanında Əməvilərə qarşı savaşan tarixi şəxsiyətlər
daha da abartıldı. Bu üzdən Əbumüslümnamələr adında dastanlar yazıldı. Səfəvi
zamanında yazıılan Əbumüslimnamələrdə onun soyunu Əbutaliboğlu Əli ilə
bağlamışlar. Ancaq Əbumüslimin gerçək soy kimliyi haqqında ortaq bir fikir
mövcud deyildir.
Onun Kufədə qüllati-şiə (aşırı şiə) inanışı ilə
tanış olduğunu bildirirlər. Səfəvilər zamanında yazılan Əbumüslimnamələrdə onun
haqqında çox əfsanələr uyudurmuşlar. 124-cü ildə (h. q) (742-ci il) İbrahim
Abbasi ilə tanış olur. Bu zaman İbrahimin başında xəlifə olma xəyalları var
idi. İbrahim onunla sıx əlaqə saxladı və Abbasiləri təbliğ etmək üçün onu Xorasana
göndərdi. Bu zaman onun 19 yaşının olduğu söylənməkdədir. [5]
Xorasanda daha öncədən də İbrahim Abbasinin tərəfdarları əhalini Əməvilərə
qarşı hazır duruma gətirmişdilər. Mərvanilərin təqib və işkəncələri də bu təbliğatın
qarşısını ala bilmirdi. Qısa sürədə bütün Xorasanda Abbas oğullarının tərəfdarı
artmışdı. Böylə bir durumda Əbumüslim kimi cəsur biri Xorasanda birikmiş olan əməvi
qarşıtı güclərə rəhbərlik etməyə başladı.[6]
Əbumüslim heç bir imamın və Abbas oğullarının adını çəkmədən hər kəsi Haşim
oğullarının ətrafında birləşməyə dəvət etdi.[7]
Əbumüslim özü haqqında saxta bir soyağacı düzəldərək kökünü Abbasillərə
bağlamışdı. Daha sonra Mənsur tərəfindən öldürülməsinin də səbəbi bu idi. Böyük
olasılıqla o, bu yolla özü xəlifə olmaq xəyalında imiş.
Xorasanda çox dərin kök salmış olan Əməvi düşmənliyi
hər tür qiyama uyqun idi. Əbumüslim kimi cəsur biri bu dağınıq Əməvi
qarşıtlığını öz rəhbərliyi altında bütünləşdirə bildi. Bu qiyama daha çox məvalilər
qatıldı. “Əbumüslim tərəfdarlarından qara geynmələrini istədi. Xorasan şəhərlərinə
məktub göndərərk Əməvilərin yaşıl rənginə qarşı qara geyinmələrini istədi. Mədaini
yazır ki, Zeydin və onun oğlu Yəhyanın yası üçün Əbumüslim qara geyinməyi istəmişdi.
Qara geyinib və qara bayraq qaldırılmasına əmr verdi,”[8]
Qara geyimli və qara bayraqlılar Əbumüslimin rəhbərliyi ilə ərəbləri yenərək Mərvi
ələ keçirdilər. Qara geyimlilərin bir qismi ata, bir qismi də eşşəyə minmişdilər.
Eşşəklərinin üzərində oturmuş və eşşəklərə “Mərvan” deyə bağırırdılar.[9] Dəmişqdə Xəlifə olan Mərvan
ibni Məhəmmədin ləqəbi “himar” (eşşək) idi. Daha sonra qara geyimlilər İraqa
yola düşdülər və Mərvanilər dirənsələr də, yenildilər və Kufə Əbumüslimin
kontroluna keçdi. İlk Abbasi xəlifəsi Əbulabbas ibni Səffah bu şəkildə iqtidara
gəldi. Mərvan ordusunu toparlayıb Mosul yaxınlığında Zab adlı bir yerdə
qarageyimlilərlə qarşılaşdı. Ordusu yox edildi, özü də fərar etdi. Bu savaşda Mərvanın
100 min əsgərinin iştirak etdiyini yazırlar. Ancaq onlarda da Əməvi xəlifəsinə
güvən qalmadığından mütəşəkkil olaraq savaşa bilmirdilər. “Mərvan fərar edərkən
Mosullular onun önünü kəsdilər ki, qaça bilməsin.”[10]
Mərvan Dəmişqə qaçmağı başardı. Oradan da Misirə qaçdı və orada öldü. Bununla
da Əməvilərin Şərqdəki iqtidarına son verildi. 132-ci ildə (750) Əməvilərin
siyasi həyatına son verildi. Əməvi xanidanını tarixdən sildilər, ölülərinin bilə
məzarlarını eşələyib yox etdilər. Əməviləri dəstəkləyən kimi gördülərsə, öldürdülər.
Əməvi soyundan bir tək Abdulrəhman adında kişi canını qurtara bildi. Dəniz yolu
ilə Batıya doğru qaçdı və İspaniyada Əməvi dövlətini qurdu. “Səffah Əməvilərdən
kim vardısa saraya dəvət etdi. Onlara öyüd verərək barış təklif edəcəyini
duyurdu. Əməvilərdən sadə insanlar da buna inanaraq yeni xəlifənin yanına
getdilər. Onlar yerlərində oturduqdan sonra hədiyələri paylama sırası gəlmişdi.
Daha öncədən hazırlanan plan üzərinə silahlı əsgərlər içəri girdilər. 75 kişini
bir yerdə qətl etdilər. Daha sonra bir qismi ölmüş və bir qismi yaralı olaraq
sızlayan cəsədlərin üzərində süfrə açıb yemək yedilər. Sonunda da cəsədi və
yaralıları bir xəndəyə ataraq sahibsiz köpəklərə yem etdilər.”[11]
Kufədə Abbasi xilafəti qurulurkən Əbumüslim Xorasanda idi.
Xorasanda Behafərid
adında bir qiyamçı ortaya çıxmışdı. Onun da başqa iddiaları var idi. İslamla məcusiliyi
bir-birinə qarışıdırb yeni inanc yaratmışdı. Əbumüslimi də qəbul etmirdi.
Əbumüslim onun yaxalanması üçün bir ordu göndərdi. Behafəridi Badğis dağlarında
yaxalayıb Əbumüslimin yanına gətirdilər. Əbumüslim onu və bütün soyunu qətl
etdi.[12] “Miləl və nəhl”in yazarları behafəridiyəni dörd məcusi firqlərindən
biri olaraq saymaqdadırlar. Dörd məcusi firqələri bunlardır: Zirvaniyə, məsxiyə,
xürrəmdiniyə, behafəridiyə. Bu yazarların fikrinə görə, behafəridiyə məcusi
sayılsa da, onlardan cəziyə*
alınmırmış.[13] Çünkü
onların dini İslamdan sonra ortaya çıxan bidət idi.
Əməvi xilafətinin devrilişi və Abbasi xilafətinin
qurulmasından sonra ilk Abbasi xəlifəsi olan Səffah idi. Bu arada Hz. Əli
soyundan olan və bu soyun tərəfdarları da xilafət iddiasında idilər. “Səffah,
xilafətin kəndi haqları olduğunu iddia edərək Əli oğulları və tərəfdarlarının
iqtidar tələblərini rədd etmişti.”[14] Səffahın fikirlərini daha sonra ikinci Abbasi xəlifəsi olan Əbucəfər Mənsur
da dilə gətirmişdi: “Hz. Fatimənin soyundan olanların miras
haqqına sahib olamayacaqlarını iddia etmişti.”[15] Abbasilər ərəb törəsində yayqın olan soyun qız tərəfindən yürüməyəcəyini
önə çıxarmışdılar. Onlar Hz. Fatimənin çocuqları, biz isə, Hz. Peyqəmbərin əmisinin
oğullarıyıq. Ayrıca, Abbasilər iddia edirdilər ki, Əbutalib müsəlman olmadan
kafir olaraq ölmüş və kafirdən soy sürməz. Peyqəmbərin əmisi Abbas isə, İslamı
qəbul etdikdən sonra ölmüşdü.
İslam imperatorluğunda əməvilərin yerinə Abbasilərin
keçməsi, yalnız bəsit bir hökümət və xanidan dəyişməsi olmayıb İslam tarixində
bir dönüm nöqtəsidir... Əməvi xəlifələrinə ismləri ilə xitab edilir və
yanlarına varılırkən, xəlifənin özü ilə görüşmək mümkün olurdu. Abbasilər bir
saray hiyerarşisinin təşrifatı və dəbdəbəsiylə ortaya çıxdılar. Onlara ancaq
mabeynlər (ortada duran birisi ilə) aracılığı ilə yaxınlaşılırdı... Ərəb və məvali
arasındakı fərq ortadan qalxdı. Hətta məvali, ərəblərə qarşı üstünlük də
qazandı. Doğu əyalətlərinin xalqı, özəlliklə xorasanlılar Abbasilərin zəfər
qazanmasında böyük rol oynamaqla dövlətin idari məqamlarını paylaşdılar. Dövlətin
idari və əsgəri kadrlarının böyük bir qismi ərəb olmayan ünsürün əlinə keçdi. Xəlifələrin
meydana gətirdikləri və mərkəzə yerləşdirdikləri ücrətli mühafiz birlikləri
daha çox ərəb olmayanlardan meydana gəlirdi.[16]
“Abbasilərin iş başına gəlməsi ilə sasani sayağı dövlət quruldu. Öylə ki,
Abbasilərə Xorasan əcəmlərinin dövləti deyirdilər. Dövlətin dini məcusi olmasa
da, əslində bir tür Sasaniliyin yenidən dirilişi idi. Abbasilər əcəm
imperatorluğu idi.”[17]
Səffahın qardaşı Əbucəfər Mənsur Əbumüslimin
şöhrətinin və iqtidarının artmasından çox əndişələnirdi. Bu üzdən də onu diqqətindən
yayındırmırdı. Qardaşı Səffahı Əbumüslimi öldürməyə təhrik edirdi. Səffah Mənsuru
Xorasana göndərdi ki, ələvilərlə işbirliyi etməklə suçlanan Əbusəlmə Xilalı
öldürmək üçün Əbumüslimi razı etsin. “Bu zaman Xorasanın ünlü adamlarından biri
olan Süleyman ibni Kəsir idi.”[18]
Onun haqqında Əbumüslimə pis sözlər söyləmişdilər. Əbumüslim əmr verdi ki, onu
Mənsurun bulunduğu məclisdə öldürdülər və Mənsur onun bu güstaxlığından çox rahatsız
oldu. “Səffahın yanına geri döndü. Əbumüslimə qarşı olan kinini unutmadı. Əbumüslim
bizim də sonumuzu gətirə bilər deyə düşündü. Səffaha fikirlərini açıqladı və
dedi ki, Əbumüslimi çağırıb burada öldürməzsən daha sonra gec ola bilər. Ancaq
Səffah onu dinləmədi.”[19]
Səffahın ölümü ilə Mənsur daha da qorxmağa başladı. Səffah öldükdən sonra əmisi
Abdulla ibni Əli xilafət iddiasında bulundu. Bir qism əhali də onu dəstəklədi. Əbumüslim
Mənsuru dəstəkləyərək Abdulla ilə savaşdı. Ancaq Abdulla yenilib fərar etdikdən
sonra Əbumüslim onu təqib etmədi. Mənsur bu savaşda Abdulladan alınıb
Əbumüslimin yanında saxlanan qənimətlərin miqdarını bilmək üçün mühasiblər göndərdi.
Əbumüslim sinirlənərək məmurların üstünə bağırdı ki, “Mən müsəlmanların qanını
qurumaqda güvənilirəm də, onların malını qorumaqda güvənilir deyiləmmi?” Daha
sonra Mənsura sərt söyüşlər söylədi. Mənsur bu xəbəri duyduğunda ona qarşı daha
da kin bəslədi. O, Əbumüslimdən qorxurdu. Onun iqtidarının Xorasanda artmasını
yeni Abbasi xilafəti üçün təhdid olaraq görürdü. Ərəblər də Əbumüslimdən
xoşlanmırdılar. Onlar da Mənsura Əbumüslimi ortadan qaldırmağı təklif edirdilər.
Yazırlar ki, “Bir gün Mənsur Müslim ibni Qüteybəyə dedi: Əbumüslim haqqında nə
düşünürsən? O da cavab olaraq Ənbiya surəsinin 21-ci ayətini oxuyaraq dedi:
“Allah iki olsaydı, hər ikisi də fəsada uğrardı” Mənsur ona dedi ki, bu sözü
qulağımın sırığası edəcəyəm.”[20]
Mənsur Əbumüslimi ortadan qaldırmaq üçün bir tuzaq qurdu. Böyük vədlərlə onu
yanına dəvət etdi. “Əbumüslim Mənsurun yanına getdikdən sonra ona təzim etdi. Mənsur
ona çox hörmətlə davrandı. Ona dedi ki, bu gün get istirahət et, yarın görüşüb
danışarıq. Bir sonrakı gün Mənsur bir neçə silahlını öz sarayında gizlin
saxladı. Onlara dedi ki, mən əllərimi bir-birinə çaldığımda siz gəlib
Əbumüslimi öldürəcəksiniz. Əbumüslim gəldiyində Mənsur yenə də onu gülər üzlə
qarşıladı. Ona dedi ki, Abdullanın ordusundan aldığın qılıc hardadır? Əbumüslim
üzərindəki qılıcı qınından çıxararaq xəlifə mənsura göstərib “budur” dedi. Xəlifə
qılıcı alıb namaz qılınan yerə qoydu. Daha sonra Əbumüslimin günahlarını
bir-bir üzünə saymağa başladı. Xəlifənin söylədikləri qarşısında Əbumüslim üzr
istəyir və etdiyi işlərin səbəblərini deyirdi. Sonunda Əbumüslim ona dedi ki,
ya əmirəlmöminin mənim kimi birisi ilə böylə danışa bilməzsiniz, çünkü sizin
dövlətinizi quran mənim bu əllərim olmuşdur. Mənsur sinirlənib onu söyməyə
başladı. Əbumüslimə dedi ki, sənin etdiklərini qara bir kəniz də edə bilərdi. Əbumüslim
ona dedi: bu sözləri burax ki, mən Tanrıdan başqa kimsədən qorxmaram. Mənsur əllərini
bir-birinə çaldı. Sarayda gizlənmiş olan silahlı əsgərlər gəlib Əbumüslimi
öldürdüllər.”[21] Əməvilərin
həyatına son verib Abbasiləri quran Əbumüslimin sonu böylə oldu. Onun haqqında
çox sözlər yazmışlar. “Düşmənlə savaşında çox amansız idi. Özünün söylədiyinə
görə, yüz min nəfərdən artıq adam öldürmüşdü.”[22]
Abbasi dövləti isə, Sasani yönümlü dövlət olaraq quruldu. “Abbasilər ərəb qanı
daşıyan Sasanilər idi.”[23]
Abbasi dövlətinin qurulması ilə Sasani qalıqlarının önü açılacaqdı.
Əbumüslimin ölümündən sonra onun tərəfdarları
intiqam almaq üçün üsyan etdilər. Bunlardan ən önəmlisi İshaq Türk olmuşdur.
İshaqın adının sonundakı “Türk” sözündən də bəlli olduğu kimi böyük olasılıqla onun
Türk olması gərəkir. Ancaq Əbumüslimin onu görəvləndirib türküstana, türklərin
arasına göndərdiyi üçün ona İshaq Türk deyildiyi də söylənməkdədir. Əbumüslimin
ölümündən sonra Xorasan mərkəzli bir çox qiyamlar oldu. Çoxunun da amacı
Əbumüslimin intiqamını almaq üçün idi. Ravəndilər, Sünbad kimi qiyamçılar eyni
zamanda əski Sasani-Məcusi inancının dirilişi yolunda ayaqlanmışdılar. Bunlardan
ən önəmlisi İshaq Türk qiyamı olmuşdur. İshaq Türkün özünü Əbumüslim
Xorasaninin varisi sayması və onun intiqamını almaq üçün qiyam etməsi Əbumüslim
Xorasıninin Türk olma ehtimalını da ortaya qoymaqdadır. Fars tarixçilər İshaq
Türkün türk olmadığını iddia edirlər. “İshaq Türkün kim olduğu bəlli deyildir.
Bəzi söyləntilərə görə, Zeyd ibni Əlinin soyundan olmuş. Bir başqa söyləntiyə
görə, Mavəraunnəhrin sadə bir insanı imiş. Onun kimliyinin anlaşılmaz
qalmasının səbəbi o olmuşdur ki, hər firqə ilə onların dilində danışırmış. Hər
halda İshaq Türk Əbumüslimin tərəfdarlarından olmuşdur.”[24]
Şüubiyənin güvənilməz olan Əlfihristi isə İshaq Türk haqqında fərqli məlumat
verməkdədir: “Əbumüslim onu Türküstan işləri ilə görəvləndirdiyindən ona İshaq
Türk deyilirdi.”[25]
Əbumüslim öldükdən sonra tərəfdarları müxtəlif yerlərə səpələndilər. İshaq Türk
də Türküstana gedib orada dəvətdə bulunaraq tərəfdar topladı.[26]
İshaq Türk soy olaraq türk olmasaydı, Türküstanda Türkçədən başqa dil bilməyən əhali
arasında necə tərəfdar toplaya bilərdi?
Əbumüslim daha sonrakı fars şüubi hərəkətinin
ilham qaynağı olmuşdur.[27]Əbumüslim
Xorasaninin Türküstanla sıx əlaqəsi olmuşdur. “Əməvilərin qanlı bir devrilişlə
siyasi həyatlarının son bulması iqtidar boşluğu yaratdı. Bölgə türk bəylərinin
bir-birinə qarşı savaşmaları nəticəsində türklərin Çinə qarşı dirənməsində
axsaqlıq ortaya çıxdı. Çin iç Asiyaya doğru irəliləmək istədi. Bu da Talas
savaşının doğmasına səbəb olmuşdur. Fərqanə Türk bəyi ilə müsəlman ərəblərin Şaş
dedikləri Daşkənd türk bəyi və bir Göytürk aristokratı olan Baqratur Tudun´un münasibətləri
yaxşı idi. Bundan qorxan Fərqanə bəyi Çinin Tanq xanidanından yardım istəmişdi.
Türk bəylikləri üzərində iqtidar qurmaq və ərəb təhdidini ortadan qaldırmaq istəyən
Çin bu fürsəti qaçırmaq istəmədi. Göytürklərin bir davamı kimi görünən Daşkənd
bəyliyini də Çin bu yolla ortadan qaldırmaq istədi. Çin böyük bir qüvvətlə
Baqatur Tudunun üzərinə yürüdü. Daşkənd bəyliyinə ağır zərbə vurdur və Baqatur
Tudunun başını kəsib Çinə göndərdi. Baqatur Tudunun oğlu atasının intiqamını
almaq istədi. Onlar bir tərəfdən Qarluqları yardıma çağırırkən, digər tərəfdən
də Əməviləri devirib Abbasiləri iqtidara gətirən Əbumüslim Xorasaniyə uğrayıb
ondan Çinin önünü kəsməsini istədilər. Əbumüslim 20 min əsgər Çin basqınına
qarşı göndərdi. Əbumüslimin göndərdiyi ordu ilə Türklər bir yerdə Çinə qarşı
Talas adlı bir yerdə savaşa başlayırılar.”[28]
Bu savaş Türk tarixinin bir dönüm nöqtəsini təşkil etdi. Talas savaşındakı
çinlilərin yenilgəsindən sonra türklərin toplu şəkildə İslamiyətə keçişi
sağlanmışdır. “Talas savaşının İslam dünyası üçün mədəni gətirisi də olmuşdur.
Savaşda 10 min Çin əsgəri əsir alındı. Bu əsirlərin içində uyqur türkləri də var
idi. Əsirlər Səmərqəndə daşınırlar. Əsirlərin arasında “kağız” və “qılıc”
ustaları uyqurlar da var idi. Müsəlman ərəblər uyqur və çinli əsirlərdən kağızın
necə düzəldildiyini öyrəndilər.”[29]
Çinlilər kağızı ipəkdən, uyqurlar isə, pambıqdan və kətandan düzəldirdilər.[30]
Bəzi araşdırmaçılara görə, “kağız” sözü çincədən deyil, uyqurcadan farsca və ərəbcəyə
keçmişdir. Sözün kökü uyqur türkçəsində “ağac qabığı” anlamına gələn “kağaş”
sözündən gəlməkdədir. Səmərqənddə istehsal edilən bu kağızlar İslam dünyasında
çox məşhur olmuşdur.[31]
Talas savaşında bir Çin rahib də əsirlər arasında olmuşdur. Ta Huan məcburi
olaraq 12 il Türküstanda yaşadıqdan sonra öz ölkəsinə geri dönmüşdü. Geri
döndükdən sonra “Çing Hısinq Çi” adında bir səyahətnamə yazmışdı. Bu səyahətnamədə
o dönəm və İslam haqqında bilgi verilmişdir.[32]
Kufə Abbasilərin mərkəzi olaraq seçildikdən
sonra Dəmişq öz önəmi itirməyə başlamışdı. Ancaq Kufə əskidən bəri Əli tərəfdarlarının
əksəriyətdə olduğu şəhər idi. Başlanqıcda onların dəstəyini qazanan Abbasilər,
iqtidarı ələ keçirdiklərindən sonra tutumlarını dəyişdiklərindən Kufə əmin bir
yer olmaqdan çıxdı. Bu səbəbdən də Mənsur xilafət mərkəzini daha əmin bir yerə
keçirmək üçün hərəkətə keçdi. Nəticədə bu günkü Bağdad meydana çıxdı.[33]
Abbasi xilafəti əsasən farsların iradəsi ilə qurulmuşdu. İraq əski Sasani ərazisi
olduğundan Abbasilər üçün daha əlverişli idi. Çünkü Abbasilər Farsların daha
çox olduğu yerdə öz güvənliklərini bərqərar edə bilərdilər. Dəmişqin ərəbləri hələ
də Abbasiləri qəbul edə bilmirdilər. Abbasilər özləri üçün yeni bir başkənd təsis
etmək istədilər. Əski Sasani kəndi olan Bağdadda böyük bəsatlarını qurmağa
başladılar. Əbucəfər Mənsur 766-cı ildə Bağdadın başkənd olma təməlini atdı. Harun-ul
Rəşid zamanında Bağdad daha da böyüyüb möhtəşəm şəhərə dönüşdü. Bağdad şəhərinin memarlığını Sasani-fars mühəndisləri
öz üzərlərinə götürmüşdü. Bağdad tam olaraq Sasani şəhər memarisi əsasında təsis
edildi. Çünkü ərəblərin şəhər həyatı təcrübələri yox idi və şəhər təsis edəcək
memarlıq şüurundən məhrum idilər. Abbasi dövlətini təsis edən farslar İslam
bayrağı altında əski kimliklərini fərqli şəkildə icad etməkdə idilər.
[1] Hakkı Dursun Yıldız,
İslamiyet ve Türkler, İlgi Kültür Sanat yayınları, 4. baskı, İstanbul-2011, s.
88.
[2] Qulamhüseyn Zərrinkub “Do qərn
sokut” (İki əsr sükut), s. 89- 90.
[5] Qulamhüseyn Zərrinkub “Do qərn
sokut” (İki əsr sükut), s. 112.
[6] Qulamhüseyn Zərrinkub “Do qərn
sokut” (İki əsr sükut), s. 113.
* Cəziyə- müsəlman olmayanların
ödədiklləri cəza idi.
[15] Taberî, Tarîh, VII, 568
[16] Hakkı
Dursun Yılmaz, İslamiyet ve Türkler, İlgi Kültür Sanat yayınları,
İstanbul-2011, 4-cü baskı, s. 89.
[22] Brown, ”Tarixe ədəbiye İran”
(İran ədəbi tarixi), Farscaya çevirən Əlipaşa Saleh, s. 358.
[23] Darmesteter, coup D´oeil. P.
34.
[24] Zərrinkub, İki əsr sükut (Do
qərn sokut), s. 147.
[25] Əlfihrist, s. 483.
[26] Zərrinkub, İki əsr sükut, s.
147.
[27] Zərrinkub, İki əsr sükut, s.
124.
[28] Zekeriya Kitapçı, Doğu
Türkistan ve Uygur Türkleri arasında İslamiyet, Yedikubbe yayınlar, 2005, s.
36,37,38.
[29] Zekeriya Kitapçı, Doğu
türkistan ve Uygur Türkleri arasında İslamiyet, Yedikubbe yayınlar, 2005, s.
39.
[30] Zekeriya Kitapçı, Doğu
türkistan ve Uygur Türkleri arasında İslamiyet, Yedikubbe yayınlar, 2005, s.
39.
[31] Zekeriya Kitapçı, Doğu
türkistan ve Uygur Türkleri arasında İslamiyet, Yedikubbe yayınlar, 2005, s.
40.
[32] Zekeriya Kitapçı, Doğu
türkistan ve Uygur Türkleri arasında İslamiyet, Yedikubbe yayınlar, 2005, s.
40.
[33] Hakkı Dursun Yılmaz,
İslamiyet ve Türkler, İlgi Kültür Sanat yayınları, İstanbul-2011, 4-cü baskı,
s. 95.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder