Xilafət sarayında türklərlə xəlifələrin savaşları
Xəlifə Mötəsəmdən
sonra oğlu Vasiq (842-847) xəlifə oldu. O, türkləri əsgəri sahədən idari sahəyə
də sövq etdi. Türklər valiliklərə və mərkəzdə bəzi idari sahələrə də gətirildi.
Ancaq Vasiq xilafətinin son illərində bəzi şikayətlər üzərinə İnaq və Aşnasın
katiblərinin mallarını müsadirə etdirdi. Vasiq 12 Avqust 847-ci ildə yerinə
varis təyin etmədən öldü. Bunun üzərinə Abbasi tarixində ilk dəfə dövlət ərkanı
yeni xəlifə seçmək üçün xilafət sarayında bir toplantı yapdı. Baş yarqıc Əhməd
ibni Əbu Duad, İnaq, Vasif, Ömər ibni Fərəc, vəzir əl-Zəyyat və Əhməd ibni
Xalid bu toplantıda hazır bulundular. Müzakirə nəticəsində vasiqin oğlu Məhəmmədin
xəlifə olmasına qərar verildi. Ancaq o, çox kiçik yaşda olduğundan türklər tərəfindən
xilafətə uyqun görülmədi. Vasif onun yerinə Cəfər ibni Mötəsəmi irəli sürərək
öz fikrində israr etdi. Cəfəri toplantıya dəvət edərək “Mütəvəkkil” adı ilə xəlifə
kimi salamlanmasını istədi. Bunun üzərinə məclisdə hazır bulunan türk
olmayanlar da ona biət etdi.[1]
Bu mövzunu
Elçibəy “Tolunoğulları dövləti” kitabında bu şəkildə anlatmışdır: 847-ci ildə Vasiq, öldükdən sonra
oğlu Məhəmmədə biət etmək istədilər. Fəqət İtah və Vasif bunu rədd edib,
xəlifəliyə Vasiq'in qardaşı Mütəvəkkili irəli sürdülər və onu 847-ci ildə taxta
çıxardılar. Böyləcə xəlifələri türklər təyin etməyə başladı. Abbasilərin
mərkəzi hakimiytdəki nüfuzu da artıq azalmağa başlamış, irsi hüquqları
əllərindən alınmışdı. Yeni seçilən xəlifələr türklərin istəklərini yerinə
gətirənlər olmuşdular. Xəlifə Mütəvəkkil türklərin ağalığına son vermək üçün
çalışdı. Bir gün o, şarab içdikdən sonra İtaha sinirlənmiş, İtah da bunun
qarşılığında onu təhdid edərək sarayı tərk etmişdi. Mütəvəkkil ayıldıqdan sonra
önləmlər almağa başlamışdı.[2]
Mütəvəkkil xəlifə olunca Məmunun başlatdığı və Mötəsəmlə Vasiqin
davam etdirdiyi dini, fikri və siyasi sahələrdə tətbiq edilən dövlət
politikasına qarşı çıxmağa başladı. Bilindiyi kimi, Məmun dini qonularda son
dərəcə xoşgörülü davranmış, mötəzilə görüşünü mənimsəmiş və mötəzilə ərbabına
etibar edərək onların dövlət idarəsində söz sahibi olmalarını sağlamışdı. Hətta
Quran üzərində də müzakirələr edilir, Quranın məxluq olub olmadığı
dartışılırdı. Xəlifə Mütəvəkkil ilk öncə dini və fikri politikanı dəyişdirdi.
Vəzir əl-Zəyyat və baş yarqıc Əbi Duadın bərtərəf edilməsi, Əli evladına qarşı
olduqca sərt tutumu və Quran üzərində bütün dartışmaları yasaq etməsi, onun
təqib edəcəyi siyasəti açıqca göstərmişdi.[3]
Mütəvəkkil mötəzilə ilə hesablaşdıqdan sonra türklərin nüfuzunu ortadan
qaldırmaq istədi. O, ilk başdan türklərə qarşı, yəni onu iqtidara gətirənlərə
qarşı içdən-içə bir güvənsizlik duymaqda idi. 5 dekabr 844-ci ildə Aşnasın
ölümündən sonra İnaq onun yerinə keçmişdi. Xəlifə ordularının baş
komutanlığının yanı sıra bəzi bölgələrin valiliyindən də sorumlu idi. Digər bir
deyimlə imperatorluqda xəlifədən sonra ikinci qüdrətli şəxs İnaq idi. Bu üzdən
Mütəvəkkilin ilk hədəfi İnaq olmuşdu. Xəlifə bir içki məclisində içkinin təsiri
ilə inağa ağır sözlər söyləyərək içindəkiləri açığa çıxardı. Bu həqarətə İnaqın
təpkisi çox sərt oldu. Ancaq ertəsi gün xəlifə durumu düzəltməyə çalışdı. Bəzi
qaynaqlarda bu şəxs İnaq deyil, İtah olaraq yazılmışdır. İnağın əlində bulunan
geniş iqtidar imkanından dolayı xəlifənin gözlərinə qorxusundan yuxu da
gəlmirdi. Ancaq İnağın şübhəsini çəkməmək üçün ona yeni vəzifələr verərək
mərkəzdən uzaqlaşdırma yollarını arayırdı.[4]
849-cu ildə İnaq həccə getmək üçün xəlifədən izin istədi. Aradığı fürsəti ələ
keçirən Mütəvəkkil İnaqa dərhal izin Verdi. İnaq həccə getmək üçün Samirədən
ayrıldı. Onun hərəkətindən dərhal sonra Mütəvəkkil Vasifi onun yerinə təyin
etdi. İnaq daha həccdə ikən Tahirilərdən Bağdad
mühafizi İshaq ibni İbrahimə bir məktub yazan Mütəvəkkil, İnaqın Samirəyə
dönməsinə mane olmasını və fürsəti ələ keçirib onu öldürməsini əmr etdi.
Xəlifənin bu əmrini yerinə gətirmək üçün hazırlanan İshaq, Bağdad
yaxınında İnaqı qarşıladı. Və daha öncə hazırladığı köşkünə apardı. Bir hiylə
ilə adamlarını uzaqlaşdırdıqdan sonra 25 noyabr 849-cu ildə İnaqı öldürdü.[5]
İnaqı öldürtdükdən sonra da
Mütəvəkkil türklərlə mücadiləsini sürdürdü. Türkləri mühafiz birliklərindən
uzaqlaşdırmağa başladı. Türklərin təhdidini ortadan qaldırımaq üçün
qeyri-türklərdən əsgəri birliklər oluşdurmağa başlamışdı. Mütəvəkkil
xilafətinin ilk illərində vəliəhdlik məqamına oğlu Müntəsiri təyin etmişdi.
Xilafətinin son illərində vəzirlərinin də etkisi ilə digər oğlu olan Mötəzi
vəliəhd təyin etdi. Mütəvəkkil üzərinə türklərin basqısının getdikcə artdığını
onun Samirəni tərk etmə qərarından anlaya bilirik. 8 mart 858-ci ildə Dəmişqə
getmək üçün Samirədən ayrılmışdı. Bir sürə Samirədə qaldıqdan sonra Samirənin
yaxınlığında əl-Məhuza geri dönmək zorunda qalmışdı. Dövlət işlərini oraya
daşıyaraq bu yerin adını da əl-Cəfəriyə qoydu.[6]
Türklər xəlifəni öldürməyə qərar verdilər. Fəqət Böyük Boğa buna əngəl oldu.
Bunun üzərinə xəlifə ilə Böyük Boğanın arasını vurmaq istədilər. Xəlifənin
çadırına atdıqları bir məktubda Boğanın xəlifəni öldürmək istədiyini yazdılar.
Bunun üzərinə Mütəvəkkil İrağa dönməyə tələsdi. Boğanı da Bizansa səfər yapmağa
məmur etdi. Bu yolla da xəlifə ona sadiq olan bir komutanın himayəsindən məhrum
qaldı. Mütəvəkkilin Samirəni tərk edib Dəmişqdə qısa sürə qalıb yenidən
Samirəyə dönüşü tamamən türklər ilə olan münasibətlərinin pozulmasından irəli
gəlmişdi. Xəlifə özünə güvənəcəyi yer ararkən Dəmişqi seçməsi son dərəcə doğru
bir qərar imiş. Əməvi xilafətinin mərkəzi olan bu şəhər eyni zamanda ərəb
milliyətçiliyinin də mərkəzi idi. Əməvilərin izlədiyi ərəbçilik siyasətinin
həsrətini çəkənlər, əlbəttə yabancı bir ünsürə qarşı Mütəvəkkili
dəstəkləyəcəkdilər.[7]
Dəmişqdən
geri döndükdən sonra xəlifə və türklər arasındakı ixtilaf daha da dərinləşdi.
Bu dəfə səhnədə Mütəvəkkilin oğullarından vəliəhdliyi əlindən alınmış olan Müntəsir
də var. Xəlifə 849-cu ildə oğullarını bu şəkildə vəliəhd təyin etmişdi: Müntəsir,
Mötəz və Müəyyid. Ancaq daha sonra Mütəzin vəliəhdliyini önə çəkmişdi. Mütəzin ətrafında
türklərə qarşı bir birlik də təşkil edilmişdi. Atasının bu davranışı qarşısında
Müntəsir də türklərlə işbirliyi yolunu seçmişdi. Kiçik Boğa, Vasif və Otamış
kimi türk kumandanları, Müntəsirin bu hərəkətini kəndi mənfətlərinə uyqun
buldular və onu dəstəkləməyə qərar verdilər.[8]
Mütəvəkkil 861-ci ildə türk kumandanı Vasifin İsfahan və əl-Cibal bölgələrindəki
mal və mülklərinin müsadirə edilməsinə əmr verdi. Müntəsirə qarşı da heysiyət
qırıcı davranışda bulunması nədəni ilə durum ciddiləşdi.[9]
Siyasi hadisələrin kəndisi üçün təhlükəli bir şəkildə gəlişdiyini fərq edən
Müntəsir, Kiçik Boğa ilə görüşərək müştərək bir plan hazırlamağa başladılar. 10
dekabr 861-ci ildə xəlifə sarayının ətrafında gərəkli tərtiblər alındı. Bütün
qapılar kontrol altında tutularaq kəndilərindən olmayan şəxslərin içəri girmələri
önləndi. Bu sırada türk komutanlar Vasif və Boğa adamlarını saraya soxmuşdular.
Eyni günün axşamı komplodan xəbərsiz olan xəlifə vəziri Fəth ibni Xaqan və digər
dövlət yetkililəri ilə bir yerdə içki içirdilər. Gecə yarısına doğru, Boğa xəlifənin
yanında bulunanları, Fəth və bir neçə kişi xaric dışarı çıxardı. Sabaha yaxın,
aralarında Kiçik Boğa, Musa ibni Böyük Boğa, Harun ibni Suvartəkin, Baqir əl-türki
və Baqlum əl-Türkinin bulunduğu bir qrup xəlifənin olduğu salona girdilər. Təhlükəni
fərq edən Fəth ibni Xaqan bağırmağa başladısa da, çox gec qalmışdı. Dərhal xəlifənin
üzərinə saldırdılar. Onlara mane olmağa çalışan Fəth ilə bir yerdə Mütəvəkkili
öldürdülər.[10] Türk komutanlar böyük bir təhlükənin doğduğunu hiss
edərək, Mütəvəkkili susdurmaq üçün fəaliyətə başladılar. Türklər Mütəvəkkili
öldürməyi qərarlaşdırdıqdan sonra 861-ci ildə xəlifəni öldürdülər.[11]
Mütəvəkkilin
qətli, İslam tarixində özəl birliklər tərəfindən bir xəlifəyə qarşı işlənən
cinayətdir. Bu hadisə türklərin Abbasi imperatorluğunda tamamən iqtidarı əllərinə
keçirdiklərini və qarşılarında heç bir qüvvətin bulunmadığını göstərməkdədir.
Cinayətdə iştirak edənlər, bilinmələrinə rəğmən hər hansı bir cəzaya məruz
qalmadılar. Mütəvəkkilin qətli ilə xəlifələrin siyasi nüfuzları ilə bir yerdə mənəvi
nüfuzları da zəifləmiş oldu.[12]
Artıq Abbasilər sülaləsindən heç kimsə xəlifəliyi
irsi və ya qanuni yolla tələb edə bilmirdi. Türklər kimi istəsəydilər onu
seçir, istəmədikləri xəlifəni də öldürürdülər.[13]
Abbasiləri siyasət meydanından uzaqlaşdıran Türk komutanlar kəndi aralarında
savaşmağa başlayacaqdılar.[14]
Mütəvəkkilin
öldürüldüyü gecənin sabahı yeni xəlifənin seçimi üçün əl-Cəfəriyədə
kumandanlar, katiblər və dövlətin digər irəli gələnləri toplandılar. Əhməd ibni
Hasib Mütəvəkkilin Fəth ibni Xaqan tərəfindən öldürüldüyünü, qatilin də dərhal
cəzalandırıldığını bildirdi. Bundan sonra Mütəvəkkilə qarşı işlənən cinayətdə
suçlu olan Müntəsirə biətə qərar verildi.[15]
Müntəsirin xəlifə elan edilməsi
üzərinə bəzi qarışılıqlar zühur etdi. Müntəsirin xəlifə olmasını istəməyən və hər
ehtimala görə, Mütəvəkkilin türklərə qarşı meydana gətirdiyi birliklərdən
ortaya çıxan ordu mənsublarına xalq da qatılınca, qarışıqlıq böyüməyə başladı.
Meydana gələn çatışmalarda bir neçə adam öldü. Bunun üzərinə türk kumandanlar
müdaxilə edərək qarışıqlığı basdırdılar.[16]
Müntəsir türklərin yardımı ilə iqtidara gəlsə də daha öncə baş verən və
atasının öldürülməsi ilə sonuclanan olay üzündən türklərə güvənmirdi. Ancaq
ordu içində istinad edəcəyi qüvvət olmadığından türklərə qarşı da gələ
bilmirdi. Xəlifə olduqdan sonra ibni Xaqanın yerinə təyin etdiyi Əhməd ibni
Hasib, Müntəsiri türklərə qarşı önləm almağa zorlayırdı. Türk komutan casifin bərtərəf
edilməsini istəyirdi. Vasifin mərkəzdən uzaqlaşdırılmasını təklif edirdi. Müntəsir
bu təlqinlər üzərinə Vasifi Bizansa qarşı səfərə məmur edərək dörd il sınırda
qalmasına əmr verdi.[17]
Mötəzin əmrində ərəblərdən oluşan ordu olduğu üçün türklər onun vəliəhd
olmasını istəmirdilər. Xəlifəyə türklər tərəfindən edilən basqı üzündən Müntəsir
Mötəz və Müəyyidi vəliəhdlikdən məhrum etdi. 7 iyul 862-ci ildə Müntəsirin
ölümü üzərinə durum dəyişdi. Müntəsirin sirli ölümü, dövlətin ərkanını yenə xəlifə
seçmək üçün toplantıya sövq etdi. Artıq xilafətə keçməkdə vəliəhdlik müəssisəsi
önəmini itirmiş, onun yerini başda ordu komutanları olmaq üzərə dövlət
adamlarının seçimi almışdı. Görüşmələr əsnasında Mütəvəkkilin oğullarından
birinin xəlifə olmasını istmirdilər, çünkü onlardan intiqam almasından
qorxurdular. Türklər Mütəvəkkil soyunun dışında Mötəsəm soyundan birinin xəlifə
olmasını dəstəkləyirdilər. Əhməd ibni Məhəmməd ibni Mötəsəmin xəlifə olması qərara
bağlanaraq ertəsi gün ona “Müstain” ləqəbi verildi.[18]
Biət mərasimi olacağı sırada Samirədə qarışıqlıq çıxdı. Mötəzi istəyirdilər.
Müstainin xəlifəliyini qəbul etmədiklərini bildirdilər. Öncə əsgəri birliklər
arasında başlayan qarışıqlıq xalqa da sirayət etdi. Sayıları olduqca çoxalan
müxaliflər, xilafət sarayına hücum edərək yağmacılığa başladılar. Olaylar sürətlə
gəlişərək silahlı çarpışma halına gəldi. Böyük Boğa duruma müdaxilə etmək
zorunda qaldı. Qısa ancaq qanlı çarpışmalar cərəyan etdi. İki tərəfdə itki
verdikdən sonra Boğanın müdaxiləsi ilə qarışıqlıq basdırıldı.[19]
Bu hadisə ilə ilk dəfə olaraq xalq türklərə qarşı hərəkətə keçmişdi. Anlaşılan,
türklərin xəlifələri öldürməsi xalqda türklərə qarşı təpki baş qaldırmasına səbəb
olmuşdu.[20] 862-ci ilin sonlarına
doğru, türklər ilə Əhməd ibni Hasibin arası açıldı. Nəticədə Əhməd vəzirlikdən
uzaqlaşdırılaraq yerinə Otamış gətirildi. Otamış və onun katibi Şüca ibni
Qasım, xəlifə üzərində mütləq bir hakimiyət qurmuşdular. İşlərin yönətimi tamamən
onların əlində idi.[21]
Xalqın türklərə qarşı çıxması
davam edirdi. 863-cü il mart və aprel aylarında Bağdad əhalisi sınırlardakı bəzi
yenilgiləri bəhanə edərək xəlifəyə qarşı üsyan etdi. Bu üsyanın əsas səbəbi
türklərin xəlifəyə qarşı tutumları idi. başlanqıcda xalqın öncül olduğu bu hərəkətə
əl-Şakiriyə və bəzi əsgəri birliklər də qatıldılar. Zindanların qapıları
qırılaraq məhbuslar sərbəst buraxıldı. Eyni ilin may ayında Samirədə də
Bağdaddakı kimi xalqın da qatıldığı və türkləri hədəf alan bir üsyan baş verdi.
Asilər, türklərdən ələ keçirdiklərini dərhal öldürürdülər. Vəziyətin əleyhlərini
gəlişdiyini anlayan Böyük Boğa, Vasif və Otamış, qarşı hərəkətə keçərək
üsyançıları dağıtdılar.[22]
Türklər arasında ilk zamanlar bir
əməkdaşlığın mövcud olduğu, ancaq zamanla iqtidar ehtirası bu əməkdaşlığı
yıprada bilmişdi. Müştərək düşmənə qarşı birlikdə hərəkət etmələrinə rəğmən, təhlükə
ortadan qalxınca aralarında anlaşmazlıq ortaya çıxırdı. Bu kimi hallarda xəlifə,
duruma müdaxilə etmir və ya müdaxilə gücünü özündə görmürdü. Hansı tərəf qalib
gəlsə idi, xəlifə onu dəstəkləyirdi. Türklər arasında ilk ciddi anlaşmazlıq
daha çox mali və siyasi nüfuz səbəbi ilə 7 iyul 863-cü ildə ortaya çıxdı. Vəzir
Otamış və onun katibi Şüca ibni Qasıma qarşı digər türk kumandanları birləşdilər.
Hər ikisini də qətl edərək evlərini yağmaladılar. Xəlifə isə bu olayı
susqunluqla qarşıladı.[23]
Türklər arasında baş qaldıran ikinci hadisə
865-ci ildə ortaya çıxdı. Mütəvəkkilin qətləində baş rolu oynayanlardan, hətta
bir başa xəlifəni öldürən Baqir əl-Türki, bu hadisədən sonra ordu içində nüfuz
və qudrət sahibi olmuş; Kufə bölgəsində geniş ərazilər almışdı. Baqirin təsiri
altında qalan Müstain, onu baş komutanlığa təyin etməyə qərar verdi. Onun yüksəlməsini
qəbul edə bilməyən Vasif və Kiçik Boğa, xəlifənin bu qərarı üzərinə çox əndişələnməyə
başladılar. Rəqiblərinin boş durmayacağını və xəlifəyə təsir edə biləcəklərini
düşünən Baqir, yaxın adamlarını toplayaraq xəlifə də daxil olmaq üzərə Vasif və
Boğanın öldürülməsi xüsusunda onları razı etdi. Baqirin bu qərarını öyrənən
Müstain, Vasif və Kiçik Boğa ilə anlaşaraq Baqiri hiylə ilə saraya çağırıb
tutuqlatdı. Ancaq hadisə duyulunca Baqirə bağlı olan birliklər dərhal hərəkətə
keçərək saraya saldırdılar. Xəlifənin atlarını yağmalayıb əl-Cavsaq sarayını
quşatdılar. Bunun üzərinə Vasif ilə Boğa, Baqir əl-Türkini öldürdülər.[24]
Baqirin öldürülməsi hadisələri yatışdırmaq yerinə daha da gərginləşdirdi.
Üsyançılar bulunduqları yeri tərk etməyərək Baqirin qatillərini istəyirdilər.
Ordudakı tərəfdarlarını itirdiyini anlayan xəlifə və iki türk kumandanı, bu
hadisədən qurtulma yollarını araşdırmağa başladılar. Vasif bir qrupu
silahlandıraraq üsyançı türklərin üzərinə göndərdi. Türklərə xəbər göndərilərək
mühasirəni bitirmələri istənsə də, nail olunmadı. Bu sırada çarpışmanın
durmasından istifadə edən Müstain və digər iki türk kumandan, gizlicə Samirəni
tərk edərək qayıqlar ilə Bağdada tərəf hərəkət etdilər.[25]
6 fevral 865-ci ildə Bağdada
varan Müstain, Tahirilərdən bu şəhərin mühafizi olan Məhəmməd ibni Abdullah,
ibni Tahir tərəfindən qarşılandı və onun sarayına endi. Bağdad xalqı xəlifəni
çox yaxşı qarşıladı. Xəlifə və iki türk kumandanın Bağdada getməsi üzərinə bəzi
kumandanlar, dövlət məmurları və Abbasi ailəsi mənsubları Samirəni tərk etməyə
başladılar. Sanki mərkəz yenidən Bağdada daşınmaqda idi. Vəziyyətin əleyhlərinə
gəlişdiyini görən Samirədəki əsgəri birliklər, Bağdada bir elçi heyəti göndərərək
Müstainin Samirəyə dönməsini istədilər. Bu heyət xəlifədən üzür diləyərək artıq
ona sadiq qalacaqlarını və əmrindən çıxmayacaqlarını söylədilər. Ancaq istəkləri
xəlifə tərəfindən qəbul edilmədi.[26]
Bu xəbər Samirədə həyəcanla qarşılandı. Kəndiləri üçün qurulmuş olan Samirənin
tərk edilişi, əlbəttə türklərin siyasi və iqtisadi güclərinin zəifləməsinə səbəb
olacaqdı. Bu üzdən Samirədəki türklər, Müstainə qarşı başqa birisini xəlifə
seçmək qərarı verdilər və zindanda olan Mötəzi çıxararaq ona biət etdilər.
Vilayətlərə Müstainin xilafətdən uzaqlaşdırıldığını və yerinə Mötəzin keçdiyini
bildirdilər. Ayrıca, Samirədəki beyt-ül mal və digər dövlət dairələri ələ
keçirildi.[27] Abbasi imperatorluğunda
biri Bağdadda digəri Samirədə iki xəlifənin ortaya çıxışı və hər iki tərəfin də
uzalaşmaya yanaşmaması iç savaşın başlaması demək idi. hər iki tərəf də
hazırlıqlara başladı. Mötəz dövlət ərkanında dəyişikliklər edərək öz adamlarını
iş başına gətirdi. Mötəz xalqın Bağdada getməsinə mane olmaq üçün önləmlər
alırkən, Bağdadda yönətimi feilən əlində bulunduran Məhəmməd ibni Abdullah da,
şəhərin ətrafında xəndəklər qazdıraraq müdafiə tədbirləri aldı. Hər iki tərəf
valilərə məktublar göndərərək xəracın və verginin ona göndərilməsini istəyirdi.
Bu arada Mötəz, Məhəmmədə ibni Abdullaha bir məktub göndərərək kəndisinə biət
etməsini bildirdisə də, müsbət bir nəticə ala bilmədi.[28]
Alınan tədbirlər nəticəsində qüvvət
dəngəsi, Mötəzin lehinə dəyişməyə başladı. Özəlliklə Böyük Boğa oğlu Musanın
Mötəz tərəfinə keçməsi Müstainə ciddi zərbə oldu. Yetəri dərəcədə gücləndiyini
anlayan Mötəz, xəlifəliyi zorla ələ keçirməyə qərar verərək, qardaşı Əbu Əhməd
idarəsində qalabalıq bir ordunu 24 fevral 865-də Bağdad üzərinə göndərdi.
Müstain və Mötəz arasında bir ilə yaxın davam edən mücadilədə türklər hər iki tərəfdə
də bulunmaqda idi. Vasif və Boğa kimi kumandanlar Müstainin, əsgərlər və ikinci
sinif kumandanlar Mötəzin tərəfində yer almışdılar. Burada Müstainin əsas qüvvətlərinin,
Bağdad xalqından və Məhəmməd ibni Abdullahın birliklərindən meydana gəldiyini
unutmamaq gərəkir.[29]
Savaş və mühasirənin uzaması Müstainin əleyhinə olurdu. Yolların kəsilməsi
Bağdad xalqı arasında ərzaq qıtlığı oluşdurmuşdu. Şəhərin etiraz səsini
Müstainin birlikləri yensə də bu durum Müstain açısından istənilməyən gəlişmə
idi. Daha öncə Bağdada gəlmiş olan Abbasi ailəsi də yavaş-yavaş Mötəzin tərəfinə
keçməyə başlamışdı. Çarpışma davam edərkən Bağdad xalqı şəhərdən sorumlu olan
fars Tahir oğlunu Mötəzlə anlaşmağa zorladı. Xalq şəhərin qapısını türklərə
açacaqlarını söyləyirdi. Nəhayət Tahiroğlu Məhəmməd ibni Abdullah, Əbu Əhməd ilə
müzakirə etmək məcburiyətində qaldı. 14 dekabrda Əbu Əhmədin qərargahında
başlayan müzakirə sonunda, Mötəzə biət edilməsinə, Müstainin xilafətdən çəkilməsinə
qərar verildi. 25 yanvar 866-cı ildə Müstain zahirən kəndi istəyi ilə xilafətdən
çəkildi və Mötəz iqtidarda qaldı.[30]
Mötəz türklərə qarşı idi. Hətta atasından sonra xəlifəliyi bu üzdən itirmişdi.
Ayrıca, türklər atasının qatili idilər. Buna rəğmən yenə onların yardımı ilə xəlifə
oldu. Müstainin uzaqlaşdırılmasından sonra tək başına iqtidarda qalmasına rəğmən
türklərdən çəkinməkdə idi. Mütəvəkkil ilə türklərə qarşı başlayan hərəkət yavaş-yavaş
güclənməkdə idi. Bir tərəfdən ordu içində digər ünsürlərdən bəzi birliklərin
qurulması, digər tərəfdən xalqın yavaş-yavaş mücadiləyə girməsi türk nüfuzu
üçün təhlükə işarəti idi. Özəlliklə Bağdad mühasirəsində xalqın göstərdiyi müqavimət
iqtidar mücadiləsində türklər üçün təhlükənin yaxınlaşdığı anlamda idi.
Müstainin xilafətdən uzaqlaşdırılması Mötəz üçün güvənlik təmin etmədi. Əsas
təhlükəni təşkil edən Vasiq və Boğanın həyatda olması idi. Onlar yetəri
dərəcədə əsgəri gücə də sahib idilər. Mötz, yuxusunu qaçıran bu iki amansız
düşməni bərtərəf etmədikcə rahat olmayacaqdı. Bağdada Məhəmməd ibni Abdullah
ibni Tahirə yazdığı məktubda Vasif, Boğa və onların tərəfdarlarını divanlardan
çıxarmasını, yəni dövlət işlərindən uzaqlaşdırıb maaşlarının verilməməsini əmr
etmişdi. Hətta gizli yazdığı məktubda hər ikisinin də öldürülməsini istəyirdi.[31]
Samirədə Vasif və Boğa əleyhinə girişilən təşəbbüslər adamları
vasitəsi ilə onlara bildirildi. Məhəmməd ibni Abdullah ibni Tahirə qarşı
diqqətli olmağa başladılar. Bunun üzərinə bu iki komutan Tahiroğluna gedib
onunla olduqca sərt qonuşaraq təhdid etdilər. Vasif və Boğa ətraflarında yetəri
qüvvətləri olmadığından hüzursuz idilər. Bir an öncə Samirəyə dönərək
birliklərinin başına keçmək istəyirdilər. Bu da xəlifənin izninə bağlı idi.
Öncə Müəyyid və Əbu Əhməd aracılığı ilə xəlifədən dönüş izni istəməyi
denədilər. Buna Samirədəki türk əsgəri birliklərinin istəkləri də əklənincə
Mötəz onlara izn vermək məcburiyətində qaldı. Xəlifənin izn məktubunu alan türk
kumandanlarından Bayıq Bəg 300 adamı ilə Bağdada getdi. Xəlifə, Məhəmməd ibni
Abdullah ibni Tahirə yazdığı ikinci məktubunda da onların Samirəyə dönmələrinə
mane olmasını istəmişdi. Ancaq Tahiroğlunun aldığı önləmlər fayda vermədi.
Vasif və Boğa Samirəyə dönməyə müvəffq olduqları kimi, xəlifə onların əski
vəzifələrinə dönmələri üçün türklərin istəyinə boyun əymək məcburiyətində
qaldı. Hətta hər ikisinə də xələt geyindirdi.[32]
Xəlifə Mötəz Kiçik Boğanın qorxusundan sürəkli silahlı gəzir, hətta Gecə
yatarkən də silahını çıxarmırdı.[33]
Türklərin Müəyyid və Əbu Əhmədə təmayülündən rahatsız olan xəlifə, bu
iki şəxsi əl-Cavsaqda həbs etdirdi. Qısa sürə sonra da Müəyyidi vəliəhdlikdən
məhrum etdi. Ancaq türklərin bunların həbsdən çıxarmaq istədiklərini öyrəndi.
Müəyyid 9 avqust 866-cı ildə qaldığı zindanda öldürüldü.[34]
866-cı il iyul ayının sonlarında ilk dəfə türklərlə Məqaribə rasında
qanlı savaş oldu. Mütəvəkkil tərəfindən türklərə qarşı bir önləm ünsürü olaraq
nəzərdə tutulan Məqaribə, zamanla və olayların gəlişməsi ilə qüvvət qazanmışdı.
Özəlliklə Müstain ilə Mötəz arasındakı mücadilədə bir basqı qrupu halına
gəlmişdi. Vəliəhdlik devrində ona verilən Məqaribə, indi Mötəzin dayana
biləcəyi yeganə qüvvət durumunda idi. Mali səbəblər üzündən türklərin İsa ibni
Fərruxanşaha qarşı hərəkətləri və onu əzişdirmələri üzərinə Məqaribə hərəkətə
keçdi. Daha öncə cərəyan edən hadisələr iki qrup arasındakı rəqabəti son
nöqtəyə gətirmiş olduğundan kiçik bir hadisə çarpışmaların başlamasına yetərli
olmuşdu. Başlarında Məhəmməd ibni Rəşid və Nəsr ibni Səid adlı iki şəxs bulunan
Məqaribə türklərə saldırdı. Türkləri məğlub edərək Əl-Cavsaqdan çıxardılar.[35]
Bunun üzərinə türklər şəhərin digər səmtində oturan soydaşlarını yardıma
çağırdılar. Xalq və Şakiriyyə də Məqaribə tərəfini tutduğundan türklər zəif
durumda idilər. Ancaq Məqaribə qəti saldırıya keçməkdə tərəddüdlü idi. Arada
zahiri bir səssizlik hasil oldu. İki tərəf də gizlindən gizlinə güclərini daha
hazır duruma gətirməkdə idi. Türklərin başında bulunan Bayıq Bəg hüzursuzluğa səbəb
olanların Məhəmməd ibni Rəşid və Nəsr ibni Səid olduğunu irəli sürərək onların
cəzalandırılmalarını istədi. Məhəmməd və Nəsr təhlükədən canlarını qurtarmaq
üçün gizləndilər. Ancaq Bayıq Bəgin adamları tərəfindən yaxalanaraq dərhal edam
edildilər.[36] Məqaribə,
çarpışmaların başındakı avantajlı durumundan istifadə edə bilməyincə yenə də
ikinci planda qalmağa məhkum edildi. Xəlifə Məmundan etibarən fars Tahirilər
Abbasi xəlifələrinin ən qüvvətli dəstəyi olmuşdular. Xorasanda ayrı müstəqil
bir durumda olmalarına rəğmən bu xanidana mənsub şəxslər Abbasilərin də ən
önəmli mövqelərində çalışırdılar. Əfşin və İnaqın bərtərəf edilmələrində
Tahirilərin böyük rolu olmuşdu. Mötəz zamanında da Tahiri farslar dövlətin
idari görəvlərində etkinliklərini sürdürürdülər. Xəlifə Mötəz Tahirilərdən
Xorasan hakimi Tahir ibni Məhəmmədə gizlicə durumu bildirmiş və ondan yardım
istəmişdi. Tahir, əmisi Süleyman ibni Abdullahı Xorasan birliklərindən ibarət
böyük bir ordunun başına keçirərək Bağdada göndərdi. Süleyman daha sonra Samirəyə
getdi. Türklər Süleymanın Bağdada dönməsi xüsusunda basqı yapdıqlarından xəlifə
türklərin bu istəyini yerinə gətirmək məcburiyətində buraxıldı. Türklər əsasən
öncədən gərəkli tərtibatı alaraq Süleymana hərəkət imkanı buraxmamışdılar. Bu
səbəbdən Süleyman 14 aprel 868-ci ildə Bağdada dönmək zorunda qaldı.[37]
Xəlifənin iqtidarsızlığı aşağılara da
yansımaqda idi. Türk kumandanları əskidən olduğu kimi birliklərinə hakim ola
bilmirdilər. 867-ci ilin sonlarına doğru, başda türklər olmaq üzərə Fərqanə və
Uşrusana mənşəli əsgərlər dörd aylıq maaşlarını birdən istədilər.
Istədiklərinin rədd edilməsi üzərinə bazarda yağmaçılığa başladılar. Vasif və
Boğa onları yatışdırmaq istəsələr də, başarmadılar. Durumu görüşmək üçün Boğa
xəlifə nəzdinə getdi. Vasifin qüvvətlərinin zəif duruma düşməsindən istifadə edən asilər 30
oktyabr 867-ci ildə Vasifi qətl etdilər.[38]
Vasifin qətli ilə Mötəz təhlükəli iki düşmənindən birinin təhdidindən qurtulmuş
oldu. Sıra Boğaya gəlmişdi. Türklərin müdaxiləsi olmadan xəlifənin onu
öldürməsi ağır nəticələr doğura bilərdi. Mötəz türk komutanlar Bayıq bəg və
Vasifoğlu Salehi ödülləndirərək onları Boğadan ayırmağa çalışdı. Bayıq bəg
Boğaya qarşı xəlifə ilə bir yerdə hərəkət etməyə başladı. Bunu fərq edən Boğa
ordusu ilə bir yerdə qaçmağı düşündü. Türk əsgərlərinin onun tərəfində
toplanacağını sanmışdı. Bu sanısında yanıldığını görən Boğa Samirədə gizləndi.
Çox keçmədən yaxalandı və xəlifənin əmri üzərinə qətl edilərək başını Samirə və
Bağdadda dolaşdırdılar.[39]
Vasif və Boğanın ölümü Mötəzin üzərindəki türk basqısını azaltmadı.
Bu dəfə də xəlifənin başının üstündə Saleh ibni Vasif durmuşdu. 19 may 869-cu
ildə Saleh saray məmurlarından Əhməd ibni İsrail, Həsən ibni Məhləd və Əbu Nuh
ibni İbrahimi həbs edərək mallarını müsadirə etdi. Vasif və Boğanın öldürülməsindən
xoşlanmamış olan türklər də xəlifəyə qarşı tutum taxınmışdılar.[40]
Saleh ibni Vasif, Bayıq Bəg və Əbu Nəsr Məhəmməd ibni Böyük Boğanın
yönətimindəki türk əsgərləri, maaşlarının verilməməsi bəhanəsi ilə üsyan edib xəlifə
sarayını mühasirə altına alaraq kəndisi ilə görüşmək istədiklərini bildirdilər.
Mötəz qorxduğu üçün xəstəliyini bəhanə edərək dışarı çıxmadı və beyt-ül malda
para bulunmadığından maaşlarını verə bilməyəcəyini bildirdi. Türklərin
təhlükəli israrları üzərinə xəlifə böyük sərvətə sahib olan anası Kabihadan
para istədi. Bu istəyinin anası tərəfindən rədd edilməsi üzərinə çarəsiz qaldı.
Asilər zorla saraya girərək onu dışarı çıxardılar. Çeşitli əziyətlərdən sonra
həbs edərək xilafətdən istefa verməsini istədilər. Mötəz bir neçə gün həbsdə
qaldıqdan sonra öldü.[41]
Mötəz zindanda ikən kumandanlar Məhəmməd ibni Vasiqə biət etdilər.
Atasının ölümündən sonra Məhəmməd xəlifə edilmək istənmişdi, ancaq yaşı az
olduğundan mümkün olmamış və Mütəvəkkil xəlifə elan edilmişdi. Məhəmməd bu
zaman zərfində siyasi hadisələrə qatılmayaraq səssiz bir həyat sürmüşdü.
Kumandanlar tərəfindən xəlifə seçilincə öncə qəbul etmədi. Ancaq Mötəzin
xilafətdən çəkiləcəyini duyunca 3 iyul 869-cu ildə Mühtədi adı xəlifə oldu.[42]
Mühtədin xəlifə olduğunu bildirən məktub Bağdada gəldiyi zaman bəzi
qarışıqlıqlar ortaya çıxdı. Mötəz tərəfindən Müstain üzərinə göndərilən Əbu
Əhməd ibni Mütəvəkkil hələ də Bağdadda idi. Bağdad xalqı və orada bulunan
əsgəri birliklər Mühtədin xəlifəliyini qəbul etməyərək Süleyman ibni Abdullahın
evinə saldırdılar. Sonunda Mühtədin xəlifəliyini qəbul etmək məcburiyətində
qaldılar. Mühtəd türk kumandanlar Saleh və Bayıq Bəgin etkisi altında idi. [43]
İmperatorluğun ucqar bölgəsində ordusu ilə bulunan Musa ibni Boğa birlikləri
ilə Samirəyə dəvət edildi. Musa xəlifə ilə birləşərək Salehi ortadan qaldırmaq
istədilər. 30 yanvar 870-ci ildə Saleh yaxalanaraq öldürüldü.[44]
Salehin qətlindən sonra xəlifə üçün təhlükə olacaq iki kumandan qalmışdı.
Bunlar Bayıq Bəg ilə Musa ibni Boğa idi. Mühtədi onları mərkəzdən uzaqlaşdıma
yollarını arayırdı. Sonunda hər ikisi də Mosulda baş qaldıran qiyamı yatırmaq
üçün oraya göndərildilər.[45]
Mühtədi yenə də türklərə qarşı tuzaqlar hazırlarkən türklər yenə də maaşlarının
verilməyişi üzündən Samirədə qarışıqlıq çıxardılar. Xəlifə, maaşlarının Musa və
Əbu Nəsr Məhəmməd ibni Boğaya verildiyini bildirərək, əsgərləri öz
komutanlarına qarşı çevirdi. Xəlifənin bu cavabı üzərinə Əbu
Nəsr, böyük qardaşı Musanın yanına getmək üçün hərəkət etdi. Mühtədi ona
adamlar göndərərək əfv etdiyini və geri dönməsini bildirdi. Əbu Nəsr xəlifənin
sözünə inanaraq geri dönüncə arxadaşları ilə bir yerdə tutuqlandı. Xəlifə
Mühtədi həm də Musaya bir məktub yazaraq birliklərini Bayıq Bəgin əmrinə
verərək Samirəyə dönməsini, Bayıq Bəgə də məktub yazaraq Musanı öldürməsini və
bütün birlikləri kumandası altına almasını bildirmişdi. Əleyhlərinə bir
komplonun hazırlandığını fərq edən Bayıq Bəg, Musanın yanına gedərək xəlifənin
məktubunu göndərdi. Aralarında varılan qərar gərəyincə Bayıq Bəg Samirəyə
döndü.[46]
Samirəyə gələn Bayıq Bəg, doğruca xilafət sarayına gedərək vəziyəti
görüşmək istədi. Xəlifə Mühtədi onu qəbul etmədi. Onu tutuqladıb başını
kəsdirdi. Bunun üzərinə Samirədə bulunan türk birliklər qiyam etdi. Xəlifəyə
yardıma gələn qüvvətlər ilə türklər arasında qanlı çarpışma başladı. İlk gündə
türklərdən minə yaxın əsgər öldü. Ertəsi gün xəlifənin tərəfində bulunan
türklər qarşı tərəfə, yəni öz soyları tərəfinə keçdilər. Böyləcə qüvvət dəngəsi
türklərin lehinə dəyişdi. Xəlifəni dəstəkləyən Məqaribə, xalq və digər qruplar
ağır itki verərək dağıldılar. Mühtədi üçün qaçmaqdan başqa çarə qalmamışdı.
Şəhərin ana caddəsində xalqı yardıma çağırmasına rəğmən bir nəticə ala
bilmədi. Xəlifəni təqib edən Əhməd ibni Xaqan onu yaxalayaraq evinə apardı. Bu
hadisələrdən sonra kumandanların verdiyi qərar gərəyincə 17 iyunda Mühtədi
xilafətdən uzalaşdırılaraq tutuqlandı və bir neçə gün sonra edam edildi.[47]
***
Türklərin Abbasi xilafətində savaşçılar olaraq sınırlarda da böyük qələbələri
olmuşdur. Bu dönəmlərdə Abbasi sınırları türklər tərəfindən qorunmuşdur. Bu
qonuya heç girmək fikrim yoxdur. Yalnız bu bəlgələr bir şeyi göstərməkdədir ki,
türklər sadəcə savaşçılardan ibarət olmuş və bölgədə xəlqi dayanaqdan məhrum
olmuşlar. Bu məhrumiyət türklərin ən ciddi əksikliyi olmuşdur. Arxalanacaqları
xalq kütləsi olmamışdır. Böyük Səlcuqlu imperatorluğu quruluna və yeni türk
axınlarının başlamasına qədər bu sıxıntılar davam etmişdi. Ayrıca, Abbasi dövləti
ortaq ərəb-fars dövləti olmuşdur. Əməvilər Bizansı təqlid etmişdilərsə, Abbasilər
də Sasani dövlət gələnəyini təqlid etmişdilər. Xilafətdə türklərə qarşı ortaq ərəb-fars
iradəsi sərgilənmişdi. Bu mövzunu burada buraxıb İslam tarixində şüubi fəaliyətləri
incələməyə başlayacağıq.
[1] Yaqubi,
Tarix, II, 591; Təbəri, III, 1368; Dursun Yıldız, İslamiyet ve türkler, s.
150-151.
[2] Ebülfez
Elçibey, Tolunoğulları devleti, Ötüken neşriyatı, 1997, s. 43.
[3] Yaqubi,
Tarix, II, 591, Dursin Yıldız, İslamiyet ve türkler, s. 152.
[4] Təbəri,
III, 1383, Dursun Yıldız, İslamiyet ve türkler, s. 153.
[5] Yaqubi,
Tarix, II, 593; Təbəri, III, 1384; İbni əl- Əsir, VII, 46, Dursun Yıldız,
İslamiyet ve türkler, s. 153-154.
[6] Yaqubi,
Tarix, II, 601; Dursun Yıldız, İslamiyet ve türkler, s. 154.
[7] Dursun
Yıldız, İslamiyet ve türkler, s. 156.
[8] Məsudi,
Muruc, VII, 273; Dursun Yıldız, İslamiyet ve türkler, s. 156-157.
[9] Təbəri,
III, 1452; Dursun Yıldız, İslamiyet ve türkler, s. 157.
[10] Yaqubi,
Tarix, II, 601; Dursun Yıldız, İslamiyet ve türkler, s. 157-158.
[11]
Ebülfez Elçibey, ”Tolunoğulları devleti”, Ötüken Neşriyatı- 1997, s. 45.
[12] Dursun
Yıldız, İslamiyet ve türkler, s. 158.
[13] Ebülfez
Elçibey, ”Tolunoğulları devleti”, Ötüken Neşriyatı- 1997, s. 45.
[14] Ebülfez
Elçibey, ”Tolunoğulları devleti”, Ötüken Neşriyatı- 1997, s. 46.
[15] Yaqubi,
Tarix, II, 601; Dursun Yıldız, İslamiyet ve türkler, s. 159.
[16] Təbəri,
III, 1478; Dursun Yıldız, İslamiyet ve türkler, s. 159.
[17] Təbəri,
III, 1480; Dursun Yıldız, İslamiyet ve türkler, s. 159-160.
[18] Yaqubi,
Tarix, II, 604; Yıldız, İslamiyet ve türkler, s. 161.
[19] Yaqubi,
Tarix, II, 604; Yıldız, İslamiyet ve türkler, s. 162.
[20] Yıldız,
İslamiyet ve türkler, s. 162.
[21] Dursun
Yıldız, İslamiyet ve türkler, s. 162.
[22] Təbəri,
III, 1510; Dursun Yıldız, İslamiyet ve türkler, s. 162.
[23] Yaqubi,
Tarix, II, 606; Dursun Yıldız, İslamiyet ve türkler, s.163.
[24] Təbəri,
III, 1535; Dursun Yıldız, İslamiyet ve Türkler, s. 164.
[25] Təbəri,
III, 1539; Məsudi, Muruc, VIII, 325; İbni əl-Əsir, VII, 139; Dursun Yıldız,
İslamiyet ve Türkler, s.164.
[26] Təbəri,
III, 1542; Məsudi, Muruc, VII, 364; Dursun Yıldız, İslamiyet ve Türkler, s.
164-165.
[27] Təbəri,
III, 1544, Məsudi; Muruc, VII, 365; İbni əl-Əsir, VII, 141; Dursun Yıldız,
İslamiyet ve Türkler, s. 165.
[28] Təbəri,
III, 1550; İbni əl-Əsir, VIII, 143; Dursun Yıldız, İslamiyet ve Türkler, s.
165.
[29] Təbəri,
III, 1553; Dursun Yıldız, İslamiyet ve Türkler, s. 166.
[30] Təbəri,
III, 1557; İbni əl-Əsir, VII, 146-168; Məsudi, Muruc, VII, 365; Dursun Yıldız,
İslamiyet ve Türkler, s. 166-167.
[31] Dursun
Yıldız, İslamiyet ve Türkler, s. 168.
[32] Təbəri,
III, 1658; Dursun Yıldız, İslamiyet ve Türkler, s. 169.
[33] Ebülfez
Elçibey, ”Tolunoğulları devleti”, Ötüken Neşriyatı- 1997, s. 46.
[34] Təbəri,
III, 1668; Dursun Yıldız, İslamiyet ve Türkler, s. 169.
[35] Dursun
Yıldız, İslamiyet ve Türkler, s. 170.
[36] Təbəri,
III, 1680; Dursun Yıldız, İslamiyet ve Türkler, s. 170.
[37] Yaqubi,
Tarix, II, 613; Dursun Yıldız, İslamiyet ve Türkler, s. 172.
[38] Yaqubi,
Tarix, 614; Təbəri, III, 1687; Dursun Yıldız, İslamiyet ve Türkler, s. 172.
[39] Təbəri,
III, 1694; Məsudi, VII, 396; İbni əl-Əsir, VII, 186; Dursun Yıldız, İslamiyet ve Türkler, s.
172-173.
[40] Məsudi, Tənbih,
468; Dursun Yıldız, İslamiyet ve Türkler, s. 173.
[41] Yaqubi,
Tarix, 616; Təbəri, III, 1709; İbni əl-Əsir, VII, 195; Dursun Yıldız, İslamiyet
ve Türkler, s. 174.
[42] Yaqubi,
Tarix, II, 617; Dursun Yıldız, İslamiyet ve Türkler, s. 175.
[43] Dursun
Yıldız, İslamiyet ve Türkler, s. 175.
[44] Yaquti,
Tarix, II, 616; Dursun Yıldız, İslamiyet ve Türkler, s. 177.
[45] Yaquti,
Tarix, II, 616; Dursun Yıldız, İslamiyet ve Türkler, s. 177.
[46] Dursun
Yıldız, İslamiyet ve Türkler, s. 178.
[47] Yaqubi,
Tarix, II, 618; Təbəri, III, 1813; Məsudi, Muruc, VIII, 9; İbni əl-Əsir, VII,
228; Uyun, IV, 3; Dursun Yıldız, İslamiyet ve Türkler, s. 178.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder