14 Ağustos 2013 Çarşamba

Qəznəliləlr dövləti




Qəznəlilər dövlləti

On dörd padşahla 150 il səltənət etdilər. Birincisi Alptəkinin qulamı olan Səbuktəkin olmuşdur.[1] Qəznəlilərin (969-1187) banisi Alptəkin idi. Samani əmiri İsmayıl (907-914) ömrünün sonuna doğru türk kökənli bir qulam olan Alptəkini satın almışdı. Böyləcə Alptəkin Samani dövlətinin xidmətinə girmişdi. Qısa sürə sonra Alptəkin Samani sarayının kontrolunu əlinə almağı başarmış və istədiyi vəzirləri uzaqlaşdırıb yerinə başqasını gətirə bilirdi. Samani əmiri Abdulməlik onun bu nüfuzundan qorxaraq saraydan uzaqlaşdırmaq istədi. Abdulməlik çoqan oyununda atdan düşərək öldü və Samani sarayında taxt uğruna savaş başladı. İqtidar savaşının sonunda ƏbuSaleh Mənsur ibni Nuh taxta oturdu. Alptəkin onunla anlaşa bildiyindən öncə güc qullanıb başkənd Buxaranı ələ keçirmək istədi. Bunun mümkün olmadığı üzərinə ixtiyarında olan ordusu ilə Nişaburdan Qəznəyə çəkilib oraya yerləşdi. Samani əmiri onu təslim almaq üçün üç minlik ordusu üzərinə on altı minlik ordu göndərdi. Bu savaşda Alptəkinin qulamlarından biri olan Səbuktəkin böyük cəsarət göstərərk Samani ordusunun önünü dar bir dərədə kəsərək, onları yendi. Alptəkin ordusunu üç qismə ayırdı. Min kişik ordunun başında Toqan, başqa bir min kişilik ordunun başında Səbuktəkin və üçüncü min kişilik ordunun başında özü durub Samani ordusuna pusu qurdular. Onları quşatıb savaşa başladılar. 4750 Samani əsgəri öldü və qalanları da qaçmağa məcbur buraxıldı. Bu zəfərdən sonra Alptəkin Qəznədəki durumunu da gücləndirdi. Bu yenilgədən sonra Samani əmiri Əbusaleh Mənsur Alptəkini yenə bilməyəcəyini görüb onunla anlaşmaq qərarına gəldi. Bir məktub yazaraq Alptəkini bağışladığını və ələ keçirdiyi torpaqlarda onun iqtidarını tanıdığını bildirdi. Alpətəkinin həyatı uzun sürmədi. 963-cü ildə öldü.[2]  
Alptəkinin ölümündən sonra yerinə oğlu Əbuishaq İbrahim keçdi. Əbuishaq Samanilərlə işbirliyinə girərək Qəznədəki durumunu gücləndirdi. Onun oğlu olmadığından ölümündən sonra yerinə Bilgə Təkin keçdi, Bilgə Təkin 975-ci öldükdən sonra taxtda Börü Təkin oturdu. Ancaq qabiliyətsizliyi nədəni ilə türklər tərəfindən taxtından endirilərək 977-ci ildə onun yerinə Alptəkinin ən çox güvəndiyi silahdaşı Səbuktəkin gətirildi. Səbuktəkin zahirən Samanilərin bir valisi olaraq hərəkət etsə də, Qəznəli dövlətinin təməli onun zamanında atılmışdır. Səbuktəkinin iqtidarı dönəmində Qəznəlilər Zabulistanı* da ələ keçirdilər. Səbuktəkin Zabul rəisinin qızı ilə evlənmişdi. Mahmud da bu qadından dünyaya gəlmişdi. Səbuktəkin bundan sonra Samanilərin iç siyasətində önəmli rol oynamağa başladı. Samanilərə qarşı bəzi üsyanlar Səbuktəkin tərəfindən basdırıldığından dolayı Samani əmiri Mənsur Samani onlara daha geniş imkanlar tanıyaraq Səbuktəkinin oğlu Mahmudu Xorasan orduları komutanlığına gətirdi. 997-ci ildə Səbuktəkin öldü. O, kiçik oğlu İsmayılı vəliəhd təyin etmişdi, ancaq Mahmud, qardaşı İsmayılı öldürərək səltənəti ələ keçirdi. Mahmudun səltənəti Qəznəlilərin ən parlaq dönəmi olmuşdur. İqtidarın Mahmuda devr edilməsi ilə səltənətin atadan oğula keçməsinin də təməli qoyuldu. Samanilər Bağdad xilafəti ilə yaxşı münasibətdə deyildilər. Mahmud Bağdadla münasibətini daha da yüksək düzeyə qaldırdı. Xəlifə ona Yəmin əd-Dövlə ləqəbini verdi. 999-cu ildə Qaraxanlılar Samani dövlətini tarixdən sildilər. Bunun üzərinə Qəznəlilər və Qaraxanlılar Samanilərin ərazilərini öz aralarında paylaşdılar. Mahmud iqtidarını möhkəmləndirdikdən sonra Hindistana saldırmış və böyük qəniymətlər əldə etmiş, qətllər də törətmişdir.[3] ”Sultan Mahmud Hindistana saldırısında 200 il ərzində tikilən bir qalanı yerlə yeksan etdi.”[4] 1019-cu ildə İraqi-Əcəmi ələ keçirdi. Rey valisini öldürrərk oranın hökümətini oğlu Məsuda buraxdı. 1030-cu ildə Qəznədə 61 yaşında öldü.[5] İslamı hələ qəbul etməmiş olan fars Qurilərlə də Mahmudun savaşları olmuşdur. Onları tam olaraq məğlub edib öz yönətimi altına ala bilmməmişdi. Mahmud Qaraxanlılarla da savaşmışdı. ”Mahmudun sarayında 400 məddah şairin olduğunu yazmaqdadırlar. Bütün bu şairlər fars dilində qəsidə və mədhiyələr yazaraq Mahmudun şöhrətini ölkələrə yayırdılar. Mahmud özünü şeirsevər göstərirdi. Ancaq onun farsca şeir bilgisinin olduğu haqda məlumat yoxdur. Bu üzdən şeirlərin necəliyi haqda fikrini bildirmirmiş. Ona lazım olan sadəcə mədhiyələr idi. Hindistandan qarət etdiyi qəniymətlərin kiçik bir qismini məddah şairləri üçün ayırmışdı.”[6] ”Mahmud Qəznəli Hindistana 17 kərə saldırdı. Bu ölkənin Quzey Batısını öz ərazisinə qatdı. Bu saldırıları din adına edir və bütpərəst hindliləri qətl edirdi. Əslində isə, bu saldırıların İslamla heç bir əlaqəsi yox idi. Hədəf hind xalqının ibadət yerlərindəki qiymətli əşyaları yağmalamaq idi. Bu saldırıların sadəcə birində 20 milyon dirhəm para və qiymətli əşyalar, 57 min kölə, 350 fil gətirdi.”[7] Mahmudun Deyləmə saldırısı sırasında o əhalinin rafizi olduğunu bəhanə edərək bütün kitablarını yandırmasını Nizam-ul Mülkün ”Siyasətnamə”də bu şəkildə anlatmaqdadır: ”Allahın rəhmətlisi olan Səbuktəkin oğlu Mahmud Allah tərəfindən böyük ordusu ilə Rey şəhrinə gəldi. Reydəki işləri ilə bağlı ”fəthnamə” adında bir məktub yazaraq xəlifəyə göndərdi. Çoxlarını dar ağacından asdı. əlli xərvar dəftər və kitab yaxdı. Bunların hamısı rafizi və batini əsərlər idi.”[8]
Mahmud ölərkən oğlu Məhəmmədi varis olaraq vəsiyət etmişdi. Ancaq yenə də başqa oğlu ”Məsud qardaşı Məhəmmədin gözlərini çıxarıb zindana atdıraraq səltənəti ələ keçirdi.”[9] Mahmudun vəsiyəti üzərinə Xorasan, İraqi-Əcəm və Xarəzm höküməti Məsuda, Hind və Qəznə höküməti də böyük oğlu Məhəmmədə buraxılmışdı. Məsud böyük qardaşı Məhəmməddən xütbələrdə onun da adının oxunmasını rica etdi. Məhəmməd bunu qəbul etmədiyindən Məsud Qəznəyə saldırdı. Digər tərəfdən Səbuktəkin oğlu Yusif Qəznədə Məhəmmədi əsir olaraq yaxaladı. Gözlərini kor edib zindana atdılar. Doqquz il zindanda qaldı. Məsud atasının bütün ölkələrinə hakim oldu. Bu arada Səlcuqlar yüksəlməyə başlamışdı. Səlcuqların saldırısı qarşısında yenilən Məsud Qəznəyə çəkilərək bütün cəvahiratını da götürüb kor qardaşı ilə bir yerdə Hindistana yola çıxdı.[10] Məsudun səltənətinin son dönəmi Səlcuqların yüksəlişinə rastlanmaqdadır. Məsud, Toğrul Bəy Səlcuqla Mərvdə qarşılaşdı. Üç gün sürən bir savaşdan sonra ağır yenilgiyə uğradı (1040).[11] Səlcuqluların qorxusundan Məsud ailəsini və xəzinəsini toplayaraq Hindistan'a doğru geri çəkildi. Ancaq bu yolçuluqda kor etdiyi qardaşı Məhəmmədin tərəfdarları ona qarşı üsyan edərək taxtdan uazaqlaşdırıb yerinə Məhəmmədi gətirdilər (1041). Məsudu yaxalayıb kor etdiyi qardaşı Məhəmmədin yanına gətirdilər. Məhəmməd onu zindana yolladı. Yolda Məsudu öldürdülər. Məhəmməd ibni Mahmud ibni Səbuktəkin doqquz il zindan həyatı yaşadı. Məsudun qətlindən sonra bir il iqtidarda oldu. 1041-ci ildə Məsudun oğlu Məvdud üsyan edərək onu və bütün nəslini qətl edib atasının öcünü aldı. Məvdud yeddi il şah olduqdan sonra 1049-cu ildə öldü.[12] Daha sonra Qəznəvilərdən Əli ibni Məsud, Abdulrəşid ibni Mahmud, Fərruxzad ibni Məsud, İbrahim ibni Məsud, Məsud ibni İbrahim iqtidara gəldilər. Məsud ibni İbrahim Səlcuqlu Sultan Səncərin bacısı ilə evləndi. 16 il iqtidardan sonra öldü. Arxasınca Şirzad ibni Məsud şah oldu. Bir il iqtidarda oldu. Qardaşı Ərsalan üsyan edərək onu devirib öldürdü. Ərsalan şahla qardaşı Bəhram şah arasında iqtidar qövqası başladı. Bəhramşah Sultan Səncərə sığınıb ondan yardım dilədi. Səlcuqlu Sultan Səncərin yardımı üzərinə Ərsalan yenildi. Sultan Səncər, Bəhram şahı taxta çıxardı. Yenə də Ərsalan özünü toparlayıb saldırıya keçdi. Bunun üzərinə Bəhram şah təkrar Səncərdən yardım istədi. Səlcuqlu ordusunun yardımı ilə Ərsalan bu dəfə də yenilib öldürüldü. Bəhram şah 32 il şahlıq etdi. Qurilərdən Əlaəddin Hüseyn ibni Hüseyn, Bəhram şaha qarşı üsyan edərək onu yendi. Bəhram şah Hindistana qaçdı. Əlaəddin Suri adlı qardaşını Qəznədə şah elan edərək özü Firuzkuha getdi. Bəhram şah toparlanıb Qəznəyə saldırdı. Surini yaxalayaraq bir öküzün üstündə oturdub şəhərdə dolaşdırdı. Sonra da onu öldürərək başını Sultan Səncərə göndərdi. Bunun üzərinə Əlaəddin böyük ordu ilə Qəznəyə saldırdı. O, Qəznəyə çatmadan öncə Bəhram şah 1052-ci ildə öldü və oğlu Xosrov şah iqtidara gəldi. Əlaəddinin saldırısı qarşısında dirənə bilməyib Hindistana qaçdı. Əlaəddin Quri Qəznəni işğal edib çox qətllər etdi. Qardaşı oğlu Qiyasəddin Əbulfəth Məhəmməd ibni Samı Qəznənin padşahı elan etdi. Qiyasəddin Xosrova güvənlik sözü verərək yanına dəvət etdi. Onu yaxalayıb zindana atdırdı. On il həbsdə qaldıqdan sonra öldü və bununla da 1160-cı ildə Qəznəlilərin həyatına son verildi. Qəznəlilərdən sonra Qurilər Qəznədə iqtidarı ələ keçirdi. Beş Quri padşahı 64 il bölgəni idarə etdilər.[13] Bu dönəmdən sonra Qəznəlilərin tarixdən silindikləri ana qədər Səlcuq tabeçiliyi başlamışdır. Qəznəlilərdən milli dildə demək olar ki, heç bir miras qalmamışdır. Qəznəlilər (Qəznəvilər) dönəmində fars dili və ədəbiyatı inkişaf etmiş və İslam anlayışı da farsların səliqəsinə görə şəkillənmişdir. ”Türklər İslamiyəti və İslam kültürünü daha ziyadə Xorasandakı müsəlmanlaşmış fars ünsürünün və mavəraunnəhrdə yerləşmiş fars mədəniyətinin etkisi və rəhbərliyi ilə qəbul etmişdilər.”[14]


[1] Yəhya ibni Abdullətif, Lobb-ul təvarix, Müqəddəm nəşriyatı, Məşhəd-1363, s.141.
[2] Erkan Göksu, Alptekin köle pazarından Gazne tahtına, Türk Dünyası Araşdırmaları, sayı 191, Nisan-2011, s. 99, 105, 106, 109, 110, 112, 113.
* Zabul sözü Azərbaycan daha çox muğamlarda keçməkdədir. Zabul segahında və digər muğamlar da keçər.
[3] Yəhya ibni Abdullətif, Lobb-ul təvarix, Müqəddəm nə.riyatı, Məşhəd-1363 (h.ş), s. 141, 142, 143.
[4] Will Dutant, Mədəniyət tarixi (tarixe təməddon) farscaya çevirən:  Əmirhüseyn Aryanpur, Elmi-fərhəngi nəşriyatı, 1-ci cild, s. 527.
[5] Yəhya ibni Abdullətif, Lobb-ul təvarix, Müqəddəm nə.riyatı, Məşhəd-1363 (h.ş), s. 144.
[6] Abbas İqbal, Tarixi-İran, s. 264-266.
[7] Əski çağdan 18-ci əsrə qədər İran tarixi, Rus tarixçilərinin ortaq çalışması, farscaya tərcümə edən: Kərim Kəşavərz, s. 200.
[8] Nizam-ul Mülk, Siyasətnamə, hazırlayan Ababs İqbal, s. 77.
[9] Tarixi-beyhəqi, 1-ci cild, Hirmənd nəşriyatı-1376 (h. ş), s. 45.
http://tarikhema.ir/books/story/Tarikh-e-Beihaghi/Tarikh-e-Beihaghi-ancient.ir-1.pdf
[10] Yəhya ibni Abdullətif, Lobb-ul təvarix, Müqəddəm nə.riyatı, Məşhəd-1363 (h.ş), s. 144.
[11] Tarixi-beyhəqi, 2-ci cild, Hirmənd nəşriyatı-1376 (h. ş), s. 921.
http://tarikhema.ir/books/story/Tarikh-e-Beihaghi/Tarikh-e-Beihaghi-ancient.ir-2.pdf
[12] Yəhya ibni Abdullətif, Lobb-ul təvarix, Müqəddəm nə.riyatı, Məşhəd-1363 (h.ş), s. 145.
[13] Yəhya ibni Abdullətif, Lobb-ul təvarix, Müqəddəm nə.riyatı, Məşhəd-1363 (h.ş), s. 146, 147, 148, 149, 150.
[14] M. Ə. Rəsulzadə, Nizami, Türk Dünyası Araşdırmaları vaqfı, İstanbul-1991.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder