14 Ağustos 2013 Çarşamba

Səlcuqlu dövləti


Güntay Gəncalp


Səlcuqlu dövləti

On dörd Səlcuqlu sultanı 121 il səltənət etmişlər. Səlcuq soyu 34 quşaqla Əfrasiyaba dayanmaqdadır. Səlcuqun Mikayıl, İsrafil, Musa və Yunis adında dörd çox zəngin oğlu var idi. Türküstanda yağmursuzluq və qıtılıq üzündən otlaq sıxıntısı ortaya çıxmışdı. Yeni otlaqlar bulmaq üçün 985-ci ildə Mavəraunnəhrə tərəf qoyun və dəvə sürüləri ilə hərəkət etdilər. Bir sürə sonra Amu dərya civarından keçərək Xorasana doğru yürümələri üçün Mahmud Qəznəlidən izn istədilər. Tus valisi olan Ərsalan Cazib onlara izn verməyi məsləhət bilmədi, çünkü sayıları çox idi və fitnə çıxarmalarından qorxurdu. Ancaq Sultan Mahmud izn verdi. Səlcuqlar Xorasanda yerləşməyə başladılar. Mikayılın Toğrul və Çağrı adında iki oğlu var idi. Bu iki qardaş Səlcuq soyunun rəhbəri oldu və dövlət bəxti onların çiyninə qondu. Xorasan əhalisi onlara boyun əydi.[1]
“Hüdudi-aləm” kitabının yazdığına görə Balxaş dəryaçasının quzeyində yerləşən Qırqızıstanın “Sarısu”, “Turqay”, “Amaba” çöllərində türk boyları yaşayırdı. Onlara “oğuz” deyirdilər. Dilçi alimlər oğuzları əskidən orta “Yenisey”in “Obi” çölündə yaşayan türklərlə, Güney Rusiyaya köçən əski qıpçaqlarla və indiki qırqızlarla eyni türk qrupu olaraq görməkdədirlər. Oğuzlar Çingiz Xan dönəmində türkmən olaraq tanınmışlar. XI əsrin ikinci rübündən etibarən bir qismi Güney Rusiyaya, bir qismi də Xorasana tərəf hərəkət edirlər. Rus historioqraflar onların Rusiyaya ilk girişini 1054-cü il olaraq yazarlar. Obidə yaşayan oğuzların bir qismi qıpçaqların basqısı oradan uzaqlaşıb Balkana girdilər. Ancaq burada yenildilər. Səlcuq rəhbərliyindəki oğuzların parlaq gələcəyi oldu. Xorasanı və Kiçik Asiyanı ələ keçirdilər. Səlcuqlu sülaləsini təsis edən qəhrəmanın adı Səlcuq olmuşdur. Səlcuqun atasının adı “Duqaq” olmuşdur. Duqaqın ləqəbi “Teymur Yalıq” idi. Teymur yalıq, dəmir yay deməkdir. Səlcuq, Oğuz boylarından biri olan Qınıq boyunun öndəri idi. “Qınıqlar, Səlcuqlu xanidanını çıxarmış olan boydur.”[2] 985-ci ildən öncə o, öz qəbiləsi ilə Oğuz boyundan ayrılaraq Yuxarı Seyhunun sağ sahilində indiki Perovsk adlanan yerdə yerləşdi. Bəzi araşdırmaçılar Səlcuqun Mikayıl, Musa və İsrail adında oğullarının olduğunu göz önündə bulunduraraq onun nəsturi (xristian) olduğu qənaətinə varırlar. Ancaq bu, doğru deyildir, çünkü bu adlar İslamiyətdə də çox yayqındır. Böyük olasılıqla Səlcuqlar Mavəraunnəhr civarına yerləşdiklərində şamançılıqdan uzaqlaşaraq İslamı qəbul etmişlər. Bu olay o zaman olmuşdur ki, fars Samani dövləti Isıqgöl və Kaşqarda hökm sürən Qaraxanlılarla qarşı-qarşıya idi. Samanilər Qaraxanlılar qarşısında özlərini savunmaqla məşqul idilər. Səlcuq oğulları çıxarları icabı öz soyları olan Qaraxanlılara qarşı Samanilərlə işbirliyi etdilər. Samanilərin tarixdən silinməsi ilə Samani ərazisini paylaşmaq uğrunda Qəznəlilər və Qaraxanlılar arasında savaşlar oldu. Bu qarışıqlıqdan istifadə edən Səlcuq oğulları yavaş-yavaş irəliləməyə başladılar. Mavəraunnəhrin tam ortasında çadırlarını qurdular. 985-ci ildə Buxaranın doğusunda görünməyə başlamışlar. Səlcuq oğlu Ərsalanın dini adı İsrail idi. Ərsalanın ləqəbi Yəbqu idi. 1025-ci ildə Yəbqu ləqəbi ilə bilinən Ərsalan, Qaraxanlı şahı Əli Təkinin yardımı ilə Mahmud Qəznəliyə qarşı baş qaldırdı. Mahmud Qəznəli Yəbqunu əsir yaxalayaq Qəznəyə apardı və qalan səlcuqluları da mğlub etməyə çalışdı, ancaq başarmad. Digər tərəfdən Mahmud Qəznəli Əli Təkini Mavəraunnəhrin hakimi kimi tanımaq zorunda qaldı. Əli Təkinin ölümündən sonra Səlcuq oğulları Qaraxanlılarla anlaşa bilməyib öz çıxarları yolunda çalışmağa başladılar. Səlcuqluların padşahları Toğrul Bəy, Davud və Yəbqu, Sultan Məsud Qəznəlidən Xorasanı tələb etdilər. Məsudun bu tələbi rədd etməsi üzərinə Toğrul bəy, Nişaburu işğal etdi. 1040-cı il 22 mayda “Dandanaqan” adlı bir yerdə Səlcuq oğulları ilə Sultan Məsudun sərt bir savaşı oldu. Sultan Məsud yenilərək geri çəkildi və bütün Xorasanı və Əfqanistanı Səlcuq oğullarına buraxdı. Toğrul Bəy Nişabura girdiyində öz adına xütbə oxutdurdu. Toğrul Bəyin qardaşı Çağrı bəy, əmisi oğlu Qutulmuş, dayısı oğlu Inal, Toğrul Bəyin göstərişi ilə ölkələrin fəthinə başlamışdılar. Çağrı Bəy 1043-cü ildə Xarəzmi fəth etdi. Inal, Rey şəhrini ələ keçirdi və sonra da Toğrul özü Reyə gəldi.[3]
932-1055 illəri arasında İraqi-Əcəm və İraqi-Ərəbi Büveyhlilər yönətməkdə idilər. Büveyh oğulları özlərini Sasani kimliyinə mənsub bilərək, ona görə bir məzhəbə inanmaqdaydılar. Sasani nostaljisi ilə qaynayıb qarışan və İslamla uzaqdan-yaxından əlaqəsi olmayan şiəçilik Büveyh oğullarının inancı durumunda idi. İslam sonra siyasi tarixdə genəldə farslar şiə və türklər İslam əksənli dövlət qurmuşlar. Bu durum Səfəvilərə qədər davam etmiş. Səfəvilərdən sonra özlərini fars-kürd soyuna mənsub bilən Səfəvilər ölkəmizdə İslamsız dövlət təsis etmişlər. Büveyh oğulları Bağdad xilafətini də öz kontrolları altına alaraq Hz. Peyqəmbər zamanından yayqın olan müsəlmanların əzanlarını da sapdırmış və əzana İslamla bağlantısı olmayan cümlələr artırmışdılar. İslam, Büveyh oğullarının sapıq görüşləri əsasında çökmək üzrə idi. Səlcuqların gəlişi ilə İslam sapıq Sasani basqısından azad edildi və İslam əzanına əklənən sapıq söyləntilər də çıxarılaraq Hz. Peyqəmbərin zamanındakı duruma gətirildi. Bu baxımdan Səlcuq oğullarının yüksəlişi hər şeydən öncə islamın Sasani-Şiə basqısından qurtuluşuna səbəb olmuşdur. Büveyhlilik şiə-şüubi öyrətilərin dövlətləşmiş şəkli idi. Bu düzəni Səlcuq oğulları ortadan qalırdı. Büveyhlilər Sasani düzənini canlandırmaq üçün adlarını da Sasani padşahlarının adlarına bənzədirdilər.
Səlcuq oğullarının yüksəlişi zamanı Büveyhlilərin son padşahı Xosrov Firuz (1048-1055) iqtidarda idi. Bağdad, İraqi-Ərəb, Şiraz və Fars onun mülkü sayılırdı. Kirman da onun qardaşlarının birinin mülkü idi. [4]
Toğrul Bəy 1051-ci ildə İsfahanı fəth etdikdən sonra özünə başkənd olaraq seçdi. 1054-cü ildə Azərbaycan hakimləri Toğrul Bəyə təslim olaraq ona tabe olacaqlarını duyurdular. Büveyh oğullarının əsarətindən qurtulmaq istəyən xəlifə əl-Qaim Billah Toğrul Bəyi Bağdada dəvət etdi. Toğrul Bəy bu dəvəti qəbul edərək Bağdada gedib 1055-ci ildə Büveyhlilərin siyasi həyatına son verdi. 1058-ci ildə Xəlifə Toğrul Bəyi “Doğu və Batının sultanı” olaraq duyurdu. Bu zaman Toğrul Bəyin dayısı oğlu Inal “Bəsasiri” ilə birləşərək dövlətə qarşı üsyan etdi. Inal şiəliyə qatılmışdı. Toğrul Bəy bunun ciddi təhlükə olduğunu anlayaraq ordusyla Inalın üstünə yürüdü. Rey şəhrinin yaxınlığında onu yenərək öldürdü. Daha sonra Bəsasiriyə qarşı yürüdü. Bəsasiri də Bağdadın yaxınlığındakı savaşda yenib öldürdü. İslam Dünyası Toğrul Bəyi qurtarıcı öndər kimi qutsamağa başlamışdı. Toğrul Bəyin oğlu olmadığından onun vəfatından sonra qardaşı Çağrı Bəyin oğlu Alparslan Səlcuqlu taxtına oturdu (1063-1072). Alparslan əmisi oğlu Qutulmuşu dövlətlə anlaşa bilmədiyi üçün öldürdü.  Alparslanın ən böyük qələbəsi Ermənistanda Rum imperatorunu yenməsi olmuşdur. 19 avqust 1071-ci ildə Malazgird savaşında Rum imperatoru “Rumen Dyojen”i yenərək əsir yaxaladı. Malazgird zəfərindən sonra türklərin Anadoluya girişləri sağlanmış oldu. Alparslan əsir olaraq yaxaladığı Bizans imperatoru ilə çox sayqılı davrandı. Bəlli təzminat qarşısında imperatoru sərbəst buraxdı. 1072-ci ildə Qaraxanlılar Türküstanda üsyan bayrağı açdılar.[5] Alparslan türklərin doğru İslam yolunda olduğunu,  Deyləmilərin, iraqlıların İslam yolundan sapdıqlarını ordusuna etdiyi bir nitqdə dilə gətirmişdi: “Biz türklər təmiz müsəlman, digərləri isə bədməzhəb, bəddin və bədinanclıdırlar. Böyük Allah türkləri ona görə qutsayıb görəvləndirmişdir ki, türklər bidət nədir bilməzlər. Ancaq Deyləmilər (Büveyhlilər) və iraqlılar bidətçi və bədməzhəbdilər. Onlar aciz olduqlarında itaət və köləlik edərlər. Bir azcıq gücləndiklərini hiss etdiklərində və bizim inancımızın zəiflədiyini gördüklərində biz türkləri qətl edər, birimizi də sağ buraxmazlar. Çünkü onlar eşşək və öküzdən də aşağıdırlar. Onlar dost-düşmən nədir bilməzlər.”[6]  
Qaraxanlı padşah Tamqac Xanın varisi Səmərqənddə Səlcuqlu tabeçiliyindən vaz keçdi. Alparslan onu cəzalandırmaq üçün 200 minlik ordusuyla Ceyhundan keçdi. Üsyançıların başçısı olan Yusif Xarəzmini öz yandaşları yaxalayaraq gətirib Alparslana təslim etdilər. Yusif Xarəzmi bağış diləmək yerinə Alparslana çirkin sözlər söyləməyə başladı. Alparslan əmr verdi ki, onun əllərini açsınlar ki, özü oxla vurub öldürəcək. Alparslanın atdığı ox hədəfə dəymədi. Bu fürsətdən yararlanan Yusif Xarəzmi bədənində gizlətdiyi bıçağı çıxararaq Alparslana saldırdı. Bıçaqla onu sərt şəkildə yaraladı. Alparslan dörd gün sonra aldığı yara üzündən öldü. Onu Mərvdə dəfn etdilər.[7] Alparslanın ölümünü şair Sənai bu şəkildə anlatmışdır:
“Başı Alparslanın gördüm, varıp yüksəldi göylərdə,
Gəl indi Mərvə Alparslan, başı torpaqdadır gəl gör.”[8]
Alparslan Nizam-ul Mülkü baş vəzir olaraq təyin etmişdi. Səlcuqlar bu bölgələrə yeni gəlmişdilər. Türk dilinin dövlət və vergiləndirmə təcrübəsi olmadığından vergi və dəftər işləri daha öncədən təcrübəsi olan fars dilinə buraxılmışdı. Bütün bu dönəmdə ordunun dili türkçə, verginin dili farsca və din dili ərəbcə olmuşdur. Hər millət öz arasında öz dilini ilətişim dili olaraq qullanmışıdır. Türkllər kimsənin dilini və kimliyini aşağılamamış, yasaqlamamışdı. Səlcuqların axını ilə bölgəyə gələn türklər mədəni yaradıclıq və ədəbiyat yazıları uğraşmamışlar. Bunun üçün öncə bölgəyə uyum sağlamaq gərəkirdi. Bölgəyə uyum sağlamaq 200 il zaman almışdır. Türk dilində ədəbi yaradıclıq XIII yüzildən sonra başlamışdır. Dövlətin yazı işlərində türkçənin qullanılmamasının da səbəbi bu olsa gərək. Çünkü dövlətə fürsəti qaçırmadan vergi lazım idi. Bu vergi dili də Tahiriyandan bəri fars dilində şəkillənmişdi. Yəni fars dilinin Səlcuqlar öncəsi 200 illik vergi işlərində çalışma təcrübəsi var idi. Qaraxanlılarda fars dilinə gərək olmayışının nədəni də bu olmuşdur. Uyqur türkçəsinin uzun dövlətçilik təcrübəsi var idi. Ayrıca, Qaraxanlılar həm şəhər həyatına alışıq idilər, həm də yönətimlərində fars deyə əhali yox idi. Bu üzdən də türk dili Qaraxanlı dövlətində mədəni həyata daha erkən çağlarda girmişdi.
Alparslan öldükdən sonra yerinə 17 yaşlı oğlu Sultan Məlikşah keçdi. Məlikşahın ilk savaşı Qaraxanlı Şəmsi-Məliklə olmuşdur. Şəmsi-Məlik Səlcuq səltənətindəki iqtidar dəyişikliyindən yararlanaraq Doğu Xorasanı və Bəlxi işğal etdi. Məlikşah Səmərqəndə yaxınlaşdığında Şəmsi-Məlik aman istəyərək, Səlcuqluya boyun əyəcəyini bildirdi. Məlikşah Bəlx hökümətini qardaşı Təkişə buraxaraq geri döndü. Təkiş üsyan etdi. Bu dəfə də qardaşının üsyanını basdırmaq üçün Bəlxə saldırdı. 1084-cü ildə Qardaşı Təkişi yaxalayıb gözlərini kor etdi. Kirmanın əmiri olan Məlikşahın əmisi Qavurd da dövlətə asi oldu. Məlikşah onu da yaxalayıb boğduraraq öldürtdü. 1081-ci ildə Məlikşahın əmisi oğlu Qutulmuşoğlu Süleyman Kiçik Asiyaya girdi. Qutulmuşoğlu Süleyman Bizansın yönətim tərzini və zəif tərəflərini anlamışdı. Anadoludakı kumandanları arasındakı keçimsizlikdən başqa Bizans mərkəzindəki səltənət savaşlarından da istifadə etdi. Mərmərə yaxınlarında İznik, Ege sahillərində İzmirə qədər əraziləri ələ keçirdi. İzniki dövlətinin mərkəzi olaraq seçdi. Bir il sonra 1081-ci ildə Anadolu Səlcuqlusu dövlətini təsis etdi. Anadolu Səlcuqlu dövləti 1302-ci ilə qədər davam etdi. İlk başkəndləri 1081-ci ildən 1097-ci ilə qədər İznik və daha sonra 1097-ci ildən 1302-ci ilə qədər Anadolu Səlcuqlusunun başkəndi Konya olmuşdur. 1080-ci ildən başlayaraq “Danişməndiyan” Kapadokiyada hökümət etməyə başladılar. Qutulmuşoğlu Süleyman Kiçik Asiyanın böyük bir bölümünü öz yönətimi altına aldıqdan sonra 1086-ci ildə Suriyəyə yönəldi. Suriyəni Məlikşahın qardaşı Tutuş yönətməkdə idi. Hələbin yaxınlığında böyük bir savaş başladı. Bu savaşda Tutuş Süleymanı öldürdü. Tutuş yeni Səlcuqlu dövləti qurmaq istərkən qardaşı Məlikşahın saldırısına uğradı. Məlikşah sarayını Hələbə daşıdı və qardaşını da Dəmişqə yolladı. Məlikşah dönəmində oğuz savaşçıları Fatimilərin də ərazilərinə daxil oldu. Kiçik Asiyada mərkəzə tabelik və kontrol olmadığından bir çox bəyliklər təsis edilirdi.[9] Məlikşah 1092ci ildə Xacə Nizam-ul Mülkü görəvindən aldı. Nizam Həsən Səbbahın terorist fədailəri tərəfindən öldürüldü. Bir ay sonra da Məlikşah öldü. Bu hadisəni Moizzi adında şair bir rübailə böylə anlatmışdı:
“Cənnətə yollandı yaşlı başbaxan,
Bir ay sonra öldü ol şahi-cavan.
Aciz qıldı şahı Tanrı qəzəbi,
Tanrı qarşısında acizdi sultan.”
Məlikşahın ölümündən sonra oğlu Bərkyaraq taxta çıxdı. Qardaşlarını məğlub edib zəfər qazandı. 1096-cı ildə Xorasan hökümətini qardaşı sultan Səncərə tapşırdı. 12 il səkkiz ay səltənət etdikdən sonra 1105-ci ildə Burucerddə öldü.[10] Bərkyaraqın iqtidarı qardaşları ilə savaşa adandı. Bərkyaraqın əmisi Tutuş bütün Səlcuqlunu ələ keçirmək üçün Suriyədən Bərkyaraqa saldırdı və Rey yaxınlığında yenilərək öldürüldü. Səlcuq bütünlüyü bu dönəmdən sonra sağlanamadı. Səlcuqlu üç yerə parçalandı. İraqi-Əcəm (İran) Bərkyaraq və qardaşlarına qaldı. Hələb və Şam tutuş oğullarına buraxıldı. Kiçik Asiyaya da Süleymanoğlu Qızılarslan sahib çıxdı. Bu üç Səlcuqlu dövləti fərqli yazqılar yaşamağa başladılar. Suriyə Səlculusu ərəbləşdi. Ayrıca, Suriyə Səlcuqlusu bir sürə sonra türk məmluklar tərəfindən həzm edilərək tarixdən silindi. Suriyədə türk nüfusu dağınıq olduğundan ərəb nüfusu qarşısında boy göstərə bilmədi, yalnızca Antakiya və İskəndərinda türk nüfusu varlığını qoruya bildi. Anadolu Səlcuqlusu öz varlığını möhkəmləndirərək qoruya bildi. Yalnız Anadoluda türklər köçəri həyatdan yerləşik həyata keçərək tarımla uğraşmağa başladılar. İraqi-Əcəmdəki Səlcuqlu dövləti də farslaşmağa başladı.[11]
Məlikşahın ən gənc oğlu Səncər idi. “Səncər” cağatay türkçəsində ovlayıcı quş deməkdir.[12] Səncər Səlcuqluların ən son böyük padşahı idi. Bu cəsur, səxavətli və cömərd sultan Səlcuqlu dövlətinin çökməməsi üçün çox çabaladı. Məlikşah öldüyündə Səncər 12 yaşında idi. Atasından ona Xorasan hakimliyi miras qaldı. Qərargahı Mərv idi. Səncər 1102-ci ildə Qaraxanlı Qədirxanın Xorasana saldırısını önlədi. Səcər Termizin yaxınlığında Qədir Xanı yenərək öldürdü. Qədir Xanın saldırısı qarşısında yenilərək qaçan Arslan Xanı Mavəraunnəhrin əmiri təyin etdi. 1130-cu ildə Arslan Xanla münasibətlər gərginləşdi. Səncər Səmərqəndə gedərək onu məqamından endirib yerinə öncə Qaraxanlı şahzadəsi Həsən Təkini, daha sonra Rüknəddin Mahmudu gətirdi. Rüknəddin Mahmud 1132-ci ildən 1141-ci ilə qədər Səmərqəndin əmiri oldu. Sultan Səncər Əfqanistanda Qəznəli şahzadələr arasındakı iqtidar savaşına da müdaxilə edirdi. 1117-ci ildə Qəznəyə girərək Arslan şahı uzaqlaşdırıb, yerinə Bəhram şahı gətirdi. Bu zaman sultan Səncər şahlar şahı, Əfqanistanın, Mavəraunnəhrin və İraqi-Əcəmin səltənətinə sahib idi. Sultan Səncərə tabe olan Adsız adında Xarəzm şahı var idi (1127-1156). Adısız müstəqil dövlət qurmaq istəyirdi. Ancaq 1138-ci ildə “Minat” bölgəsindəki savaşda Səncər Adsızı yenərək səltənətdən məhrum etdi. Daha sonra 1141-ci ildə Adsız Səncərin yanına gələrək bağış dilədi və könlü geniş olan Səncər onu bağışladı. Bu dönəmdən sonra Səncərin dövləti çökməyə başlamışdı. Qaraxətailər Səlcuqlu dövlətinə saldırmağa başlamışdılar. 1141-ci ildə Səncər Səmərqəndin yaxınlığında Buddist Qaraxətailərlə savaşa girdi və yenilərək Xorasana geri çəkildi. Moğol Qaraxətailər bütün Mavəraunnəhri işğal etdilər. Xarəzm şahı Adsız bu durumdan yararlanaraq Səlcuqluya qarşı baş qaldırdı. Mərv və Nişaburu işğal etsə də Səncərin geri dönüb saldırısı qarşısında dirənə bilməyərək bölgəni tərk etdi. Səncər iki kərə Xarəzmı quşatdı. Birinci dəfə 1144-cü və ikinci kərə də 1147-ci ildə. İkinci kərə Adsızı təkrar Səlcuqluya tabe olmağa zorladı. Ancaq 1153-cü ildə Bəlx civarında yaşayan oğuzlar Səncərə qarşı ayaqlanıb, onu əsir olaraq yaxaladılar. Sonra da Mərv, Nişabur və bütün Xorasanı yağmaladılar. Sultan Səncər 1156-cı ildə əsarətdən qurtulsa da bir il sonra 73 yaşında vəfat etdi.[13]
Sultan Səncərin dövlətini yıpradan olaylardan biri də terorist ismaililər hərəkəti idi. İsmaili fədailər Səlcuqlu dövlətinə qarşı teror əməliyatı əsdirirdilər. Bu teroristlər, hətta saraya da nüfuz edə bilmişdilər. “Sultan Səncər güclü iqtidar imkanlarına rəğmən ismaililərlə savaşmaqdan imtina etdi. Çünkü bir gün öz sarayında yuxudan oyandığında yerə sancılmış bir bıçaq gördü. Bıçağın dəstəsinə yazılmışdı ki, bu bıçağı yerə sancan ismaili onu sultanın yumşaq sinəsinə də sanca bilərdi. O gündən sonra ismaililərdən qorxaraq Həsən Səbbahçılarlarla barışcıl davranmağa başladı. Bu üzdən də onun zamanında Səbahçılar təqibə məruz qalmadılar.”[14]
Anadoluda Səlcuqlu həyatı davam edərkən İraqi-Əcəmdə və Xorasanda Səlcuqlunun yerinə Xarəzmşahlar və Qaraxətailər keçdilər.



[1] Yəhya ibni Abdullətif, Lobb-ul təvarix, Müqəddəm nəşriyatı, Məşhəd-1363, s.172-173.
[2] Faruk Sümer, Çepniler, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı yayınları, İstanbul-1992.
[3] Rene Grousset, Bozqır İmperatorluğu, farscaya çevirən: Abdulhüseyn Meykədə, Fərhəng və İrşadi-İslami nazirliyi yayınları, 5-ci yayın, 1387 (h.ş), s. 255, 256, 157, 258, 259.
[4] Rene Grousset, Bozqır İmperatorluğu, farscaya çevirən: Abdulhüseyn Meykədə, Fərhəng və İrşadi-İslami nazirliyi yayınları, 5-ci yayın, 1387 (h.ş), s. 259.
[5] Rene Grousset, Bozqır İmperatorluğu, farscaya çevirən: Abdulhüseyn Meykədə, Fərhəng və İrşadi-İslami nazirliyi yayınları, 5-ci yayın, 1387 (h.ş), s. 260, 261.
[6] Xacə Nizam-ul Mülk, Siyasətnamə, hazırlayan: Abbas İqbal, s. 301.
[7] Şücaəddin Şəfa, Min dörd yüz il sonra, II cild, Fərzad yayınları, s. 656.
[8] Zəbihullah Səfa, İranda ədəbiyat tarixi, II cild, s. 173.
Səre Alpərsalan didi, ze rəf´ət rəfte bər gərdun,
Be Mərv a ta ke xak əndər səre Alpərsalan bini.
[9] Rene Grousset, Bozqır İmperatorluğu, farscaya çevirən: Abdulhüseyn Meykədə, Fərhəng və İrşadi-İslami nazirliyi yayınları, 5-ci yayın, 1387 (h.ş), s. 262, 263, 264, 265, 266.
[10] Yəhya ibni Abdullətif, Lobb-ul təvarix, Müqəddəm nəşriyatı, Məşhəd-1363, s.177.
Şeir:
Rəft dər yek məh be ferdovse bərin dəsture pîr,
Şâhe borna dər pəse u rəft dər mâhe degər.
Kərd nagəh qəhre yəzdan ecze soltan aşekâr,
Qəhre yəzdan ra bebin o ezce soltâni negər.
[11] Rene Grousset, Bozqır İmperatorluğu, farscaya çevirən: Abdulhüseyn Meykədə, Fərhəng və İrşadi-İslami nazirliyi yayınları, 5-ci yayın, 1387 (h.ş), s. 266.
[12] Dehxuda, Sözlük.
[13] Rene Grousset, Bozqır İmperatorluğu, farscaya çevirən: Abdulhüseyn Meykədə, Fərhəng və İrşadi-İslami nazirliyi yayınları, 5-ci yayın, 1387 (h.ş), s. 270, 271, 272.
[14] Əxbar əd-Dövlət-ül Səlcuqiyə, hazırlayan İqbal lahuri, Lahur yayını, s. 181 və Şücaəddin Şəfa, Min dörd yüz il sonra, II cild, Fərzad yayınları, s.653.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder